Η ΣΤΑΔΙΑΚΗ «ΓΚΡΙΖΑ» ΜΕΤΑΛΛΑΞΗ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΑ 12 ΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΑΣΥΜΜΕΤΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ;
ΠΕΡΙΕΡΓΕΣ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΥΡΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ!
Μεγάλα ερωτηματικά προκάλεσε η δήλωση τουεκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών κ. Γρηγ. Δελαβεκούρα με την οποία υπογράμμισε ότι«Υπάρχει σαφής πολιτική εντολή να εντατικοποιηθούν οι επαφές ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα» σε σχέση με ελληνοτουρκικά προβλήματα και ειδικότερα στο θέμα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας.
Την ίδια ώρα ο επικεφαλής σύμβουλος εξωτερικής πολιτικής του Τ. Ερντογάν όλως συμπληρωματικών δήλωνε αιφνιδιαστικά ότι υπάρχουν «θετικά μηνύματα» από τις διερευνητικές επαφές Ελλάδας – Τουρκίας!
Ως γνωστό οι μέχρι σήμερα γύροι των διερευνητικών επαφών ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία είναι, σχεδόν, αναρίθμητοι αλλά αποτελεί επτασφράγιστο μυστικό τι συζητείται σε αυτούς τους γύρους και που τυχόν, έχουν υπάρξει συμπτώσεις και αποκλίσεις.
Η αιφνίδια αυτή εξέλιξη για εντατικοποίηση των διερευνητικών αυτών επαφών, που ξεκίνησαν ξανά αυτές τις μέρες στην Αλικαρνασσό, μαζί με τα «αισιόδοξα» μηνύματα από την Άγκυρα, μάλλον πρέπει να συνδεθούν με επίμονες έγκυρες πληροφορίες ότι η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου(επανερχόμενη σε προηγούμενες απαράδεκτες συμφωνίες που είχαν γίνει με την Άγκυρα το 2004πριν τις εκλογές) είναι έτοιμη να εγκαταλείψει τη νόμιμη επέκταση των ελληνικών χορικών υδάτων στα 12 ν. μ. (!) και να συμβιβασθεί με την Τουρκία σε μια ανισοβαρή για τα νόμιμα ελληνικά συμφέροντα «ασύμμετρη» επέκτασή τους αλλού στα 8 αλλού στα 10, αλλού στα 12 ή και την παραμονή τους σε πολλά σημεία του Αιγαίου στα 6 ν.μ., κι’ αυτή η συμφωνία να αποτελέσει τη βάση για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας!
Την ίδια ώρα σύμφωνα με ρεπορτάζ των Παναγιώτη Γεωργούδη, Στρατή Μπαλάσκα στηνΕλευθεροτυπία του Σαββάτου (9/10) η κυβέρνηση έδωσε περίεργες, τουλάχιστον, εντολές, χωρίς να δώσει καμιά εξήγηση, για να διακόψουν δύο ελληνικά ερευνητικά σκάφη, το «Φιλία» και το«Αιγαίον», το ερευνητικό τους πρόγραμμα στο Αιγαίο, που διεξήγετο απολύτως στα όρια τηςΕλληνικής υφαλοκρηπίδας.
Αυτή η δυσεξήγητη εντολή, μάλλον, πρέπει να συνδυαστεί με όλα όσα παραθέσαμε για τηνοριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας αλλά και υποδηλώνει ότι η κυβέρνηση τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια το επαίσχυντο Πρωτόκολλο της Βέρνης του 1977, το οποίο μετατρέπει στην πράξη το Αιγαίο, περίπου, σε γενική ουδέτερη ζώνη.
Υπογραμμίζουμε, επίσης, συναφές ρεπορτάζ της Κυράς Αδάμ στην Ελευθεροτυπία του Σαββάτου(9/10), το οποίο, ανάμεσα στα άλλα ενδιαφέροντα, υπογραμμίζει σειρά ανεπίτρεπτων Νατοϊκών αποφάσεων των τελευταίων χρόνων που ευνοούν απαράδεκτες βλέψεις της Άγκυρας, όπως τηνεξωφρενική Νατοϊκή απόφαση που «δεν επιτρέπει στα ελληνικά μαχητικά να πετάνε πάνω από τα νησιά που βρίσκονται ανατολικά από τη μέση του Αιγαίου»(!) (εξαιτίας των «συμφωνιών αποστρατικοποίησης» τους!).
Δυστυχώς, η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου όσο περισσότερο γίνεται «δορυφόρος» και «εξάρτημα»των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και του Ισραήλ, τόσο ακολουθεί υποχωρητική και αδιέξοδη πολιτική στην προάσπιση νόμιμων εθνικών συμφερόντων και δικαιωμάτων.
Παραθέτουμε προς πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών της «ΙΣΚΡΑ» με την σειρά τα δύο ενδιαφέροντα ρεπορτάζ:
Γκρίζο φόντο στ' ανοιχτά του Αϊ-Στράτη
Των ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΓΕΩΡΓΟΥΔΗ, ΣΤΡΑΤΗ ΜΠΑΛΑΣΚΑ
Η κυβέρνηση εξακολουθεί να μη δίνει καμιά πληροφορία για τις «εντολές άνωθεν», που υποχρέωσαν ελληνικά ερευνητικά σκάφη να διακόψουν το εκ των προτέρων συμφωνημένο και ανακοινωμένο ερευνητικό έργο τους -στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου, αλλά μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα- και να «δέσουν» άρον άρον σε παρακείμενα ελληνικά λιμάνια.
Πρόκειται για το ελληνικό ερευνητικό σκάφος «Φιλία», το οποίο, υλοποιώντας ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα, είχε πλησιάσει σε απόσταση 10 ν.μ. τον Αγ. Ευστράτιο, όταν διατάχθηκε να διακόψει την έρευνά του και να καταπλεύσει στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης.
Σε παρόμοια κατάσταση βρέθηκε και το ερευνητικό πλοίο «Αιγαίον», το οποίο και αυτό «κατέφυγε» στη Μυτιλήνη, όταν, σύμφωνα με πληροφορίες, την περασμένη Πέμπτη, ΒΑ της Λήμνου, εμφανίστηκε το τουρκικό πλοίο ερευνών «Πιρί Ρεΐς», το οποίο και αυτό με τη σειρά του αποχώρησε.
Κανένας επίσημος κρατικός φορέας ή υπουργείο μέχρι στιγμής δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τη διακοπή των ερευνητικών προγραμμάτων μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Υπενθυμίζεται, όμως, ότι προσφάτως το τουρκικό σκάφος ερευνών είχε επιχειρήσει να ξεκινήσει έρευνες και μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο και αναγκάστηκε να αποσυρθεί.
«Γρίφος» στο ΝΑΤΟ
Υπενθυμίζεται ακόμα ότι από το 2007 η τουρκική κυβέρνηση, στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, είχε ισχυριστεί ότι η περιοχή του Αγ. Ευστρατίου αποτελεί γκρίζα ζώνη και επομένως αποστρατιωτικοποιημένη, χωρίς ποτέ το ΝΑΤΟ να λύσει «τον γρίφο». Χθες, πάντως, ο γ.γ. του ΝΑΤΟ, Ράσμουσεν, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Αγκυρα.
Αναλυτικότερα:
Το ερευνητικό ελληνικό σκάφος «Φιλία», που πραγματοποιούσε έρευνα προγράμματος της Ε.Ε., διατάχθηκε προχθές να διακόψει την έρευνά του, μόλις μισή ώρα αφού είχε αρχίσει δειγματοληψίες για την ποσότητα των πελαγικών ψαριών, 10 ν.μ. δυτικά του Αϊ-Στράτη.
Το ερευνητικό σκάφος «Φιλία» πραγματοποιεί έρευνα εδώ και 20 χρόνια στο Αιγαίο, χωρίς ποτέ να ανασταλούν οι λειτουργίες του, ακόμα και σε περίοδο έντασης των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ετσι, οι χειρισμοί των υπεύθυνων κυβερνητικών αξιωματούχων προκάλεσαν ερωτήματα στους ερευνητές του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), που νιώθουν εκτεθειμένοι στους φορείς υλοποίησης των προγραμμάτων.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μας, δύο ερευνητές που μετείχαν στη διακοπείσα αποστολή, με γραπτή αίτησή τους στη ναυτική υπηρεσία του ΕΛΚΕΘΕ, ζητούν να πληροφορηθούν γιατί διακόπηκε το πρόγραμμα.
Επίσης, η Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας, ως εποπτεύουσα αρχή του ΕΛΚΕΘΕ, σε ανακοίνωσή της σχετικά με τη διακοπή των ερευνών του «Φιλία», διευκρινίζει ότι «δεν δόθηκε καμιά ειδική εντολή και δεν υπήρξε καμιά διαφοροποίηση από την πρακτική που ακολουθείται πάντοτε». Και προσθέτει: «Η αυτονόητη τήρηση των κανόνων του διεθνούς δικαίου εξασφαλίζεται με την υποχρέωση της έγκαιρης χορήγησης άδειας από το υπ. Εξωτερικών και τις άλλες αρμόδιες αρχές, σε αυτή όπως και σε κάθε ανάλογη περίσταση».
Και το «Αιγαίον»
Εν τω μεταξύ, στο λιμάνι της Μυτιλήνης έπλευσε από προχθές Πέμπτη το πρωί κι άλλο πλοίο του ΕΛΚΕΘΕ, το «Αιγαίον», επισήμως «λόγω καιρού στην περιοχή». Ομως, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι το σκάφος, παρά τον «κακό καιρό» έδεσε στην άλλη μεριά του νησιού και όχι στο Σίγρι, λιμάνι πολύ πιο κοντά στο σημείο που επιχειρούσε!
Το «Αιγαίον» πραγματοποιεί μετεωρολογικές και ωκεανογραφικές έρευνες, συντηρώντας σταθμούς του ερευνητικού προγράμματος «Ποσειδών» από το 1998.
Ερώτηση σε στέλεχος του ΕΛΚΕΘΕ, αν για το συγκεκριμένο πρόγραμμα υπάρχει άδεια από την αρμόδια Επιτροπή Χορήγησης Αδειών Θαλασσίων Ερευνών, απαντήθηκε με νόημα: «Δεν ξέραμε ότι πρέπει να ρωτάμε το υπουργείο Εξωτερικών για έρευνες στην Ελλάδα»!
Εντελώς «συμπτωματικά» το πρωί της Πέμπτης κι ενώ το «Αιγαίον» συντηρούσε τον σταθμό, νότια της Θάσου και βορειοανατολικά της Λήμνου, στην περιοχή εμφανίστηκε το γνωστό «Πιρί Ρεΐς». Αμέσως μετά την αποχώρηση του «Αιγαίον» και τον ελλιμενισμό του στη Μυτιλήνη, το «Πιρί Ρεΐς» έδεσε σε τουρκικό λιμάνι, όπου παραμένει.
Η διπλωματία των F-16 στο Αιγαίο
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
Ποια είναι η παρούσα αναλογία των ελληνικών και τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών που πετάνε καθημερινώς στο Αιγαίο από τις αρχές του 2010;
Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία του υπουργείου Αμυνας αλλά και του τουρκικού ΓΕΕΘΑ, η αναλογία διαμορφώνεται περίπου σε 90% τουρκικά (και μάλιστα πολλά από αυτά οπλισμένα) και 10% ελληνικά. Το 2009 έγιναν 593 τουρκικές παραβάσεις, 980 παραβιάσεις και υπήρξαν 236 εμπλοκές. Το 2010 οι εμπλοκές περιορίστηκαν σε 14.
Η αναλογία αυτή ισοδυναμεί με 16 έως 40 τουρκικά αεροσκάφη σε καθημερινή βάση στο Αιγαίο, ενώ μόνον 2 έως 4 ελληνικά απογειώνονται για να αναχαιτίσουν, αν και αποφεύγουν να προσεγγίσουν, τα τουρκικά. Ετσι δεν είναι τυχαίο ότι έχουν σχεδόν εκλείψει οι εμπλοκές.
Ομως η σημερινή αναλογία (10%-90%) των ελληνικών και τουρκικών πτήσεων στο Αιγαίο, είναι ακριβώς η αντίστροφη του 1978, όταν δηλαδή πραγματοποιήθηκε η πρώτη διερευνητική συνάντηση των γεν. γραμματέων των δύο υπουργείων Εξωτερικών.
Το 1978, η τουρκική πλευρά υποστήριζε ότι η στάση της Ελλάδας είναι εχθρική και συνιστά «απειλή» έναντι της Τουρκίας, διότι οι πτήσεις των ελληνικών μαχητικών στο Αιγαίο είναι 95% έναντι 5% των τουρκικών.
Η τουρκική προσπάθεια
Από τότε μέχρι σήμερα η Αγκυρα, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων και κυβερνώντος πολιτικού κόμματος, βρίσκεται σε μια διαρκή και επίπονη προσπάθεια οργάνωσης και εκτέλεσης πτήσεων των τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο, έτσι ώστε να θεμελιώσει και να οριοθετήσει τα κυριαρχικά και οικονομικά δικαιώματα που πιστεύει ότι έχει στην περιοχή αυτή.
Με το πέρασμα του χρόνου, καθώς οι ελληνικές θέσεις και αντιδράσεις ούτε βελτιώθηκαν ούτε εκσυγχρονίστηκαν, πολλά από τα κυριαρχικά και οικονομικά δικαιώματα τείνουν πλέον να μετατραπούν σε τουρκικά κεκτημένα.
Ο τεράστιος όγκος επίσημων εγγράφων που έχει συσσωρευθεί πλέον επιτρέπει την καταγραφή της άμεσης σχέσης και σκοπιμότητας των τουρκικών πτήσεων, με την τουρκική πολιτική και διπλωματία στο Αιγαίο και δεν αφήνει περιθώρια για παρανοήσεις και παρερμηνείες:
* Το 5% των τουρκικών πτήσεων στο Αιγαίο το 1978, πενταπλασιάστηκε το 1979 και έφτασε το 25%. Οι τουρκικές πτήσεις το 1979 έφτασαν για πρώτη φορά μέχρι τις νησίδες Καλόγηροι (βόρεια της Ανδρου) και οριοθετούσαν τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά ώς περιοχή ελέγχου της Αγκυρας. Με τις πτήσεις αυτές, η Αγκυρα επιδίωξε να θεμελιώσει δικαιώματα και αρμοδιότητες στο Αιγαίο.
Την ίδια περίοδο η ελληνική κυβέρνηση αποδέχθηκε τη Σύμβαση του Αμβούργου του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), με πολύ δύσκολες διατάξεις για τα ελληνικά συμφέροντα. Η Σύμβαση (άρθρα 2.1.4. και 2.1.5) επέβαλε στην Ελλάδα και την Τουρκία να συμφωνήσουν (σ.σ. δηλαδή ποτέ) στην οριοθέτηση και τον καθορισμό περιοχών ευθύνης για έρευνα και διάσωση θαλάσσιων ατυχημάτων και σε περίπτωση μη ύπαρξης συμφωνίας, η κάθε χώρα να οριοθετήσει μόνη της τη δική της περιοχή. Ετσι η Αγκυρα, γνωρίζοντας ότι δεν θα επέλθει συμφωνία, αφού αυτή διεκδικούσε σταθερά το μισό Αιγαίο, άρχισε σε καθημερινή βάση εντατικές και παρατεταμένες πτήσεις στα όρια του 25ου μεσημβρινού, με πλήθος υπερπτήσεων των ελληνικών νήσων, προκειμένου να θεμελιώσει πρακτική ελέγχου του μισού Αιγαίου.
Επιπροσθέτως το 2001 η τουρκική Εθνοσυνέλευση ψήφισε τον νόμο 24611, με τον οποίο οριοθετεί μονομερώς το μισό Αιγαίο και τα νησιά του ως περιοχή έρευνας και διάσωσης της Τουρκίας και το εντάσσει κάτω από έλεγχο της Αγκυρας, με την Αθήνα να παριστάνει τον απλό παρατηρητή.
Από το 1979 μέχρι και το τέλος του 1995 οι τουρκικές πτήσεις στο Αιγαίο παρέμειναν στο 25% και οι ελληνικές στο 75%
* Από τον Δεκέμβριο του 1995 παρουσιάστηκε μια ασυνήθιστα μεγάλη και βίαιη τουρκική αεροπορική δραστηριότητα, με δεκάδες υπερπτήσεις πάνω από τα ελληνικά νησιά και με καθημερινές εμπλοκές, με αποτέλεσμα η αναλογία των ελληνοτουρκικών πτήσεων στο Αιγαίο να εξισωθεί στο 50%-50%.
Η τεχνητή κρίση στα Ιμια
Αν και ο τουρκικός στόχος ήταν πασιφανής και απέβλεπε στο να «απαγορεύσει» στην Ελλάδα να ασκήσει το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών υδάτων μέχρι τα 12 ν.μ., καθώς επίσης και να «εκμηδενίσει» την ελληνική υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ, οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν έλαβαν μέτρα αποτελεσματικής πρόληψης των τουρκικών προκλήσεων.
Τον Δεκέμβριο του 1995 η ελληνική Βουλή κύρωσε τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας.
Ενα μήνα μετά την ψήφιση της Σύμβασης, η Τουρκία προκάλεσε την τεχνητή κρίση στα Ιμια. Την ίδια χρονιά η Αγκυρα έθεσε θέμα γκρίζων ζωνών, υποστηρίζοντας ότι πάνω από 80 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες δεν ανήκουν στην Ελλάδα. Τη θέση της αυτή η Τουρκία προσπαθεί ακόμη και σήμερα να εδραιώσει, με τις τουρκικες πτήσεις πάνω από τα νησιά.
* Η εξίσωση των ελληνοτουρκικών πτήσεων 50%-50% διατηρήθηκε από το 1995 έως το 2006, όταν οι τουρκικές πτήσεις αυξήθηκαν ξαφνικά στο 75%, από τον Αύγουστο του 2006 και οι ελληνικές πτήσεις μειώθηκαν στο 25%.
Μία από τις αιτίες ήταν η επιτυχία της Τουρκίας, βάση της οποίας το ΝΑΤΟ εξέδωσε διαταγή με την οποία απαγορεύει στα ελληνικά μαχητικά να πετάνε πάνω από τα νησιά που βρίσκονται ανατολικά από τη μέση του Αιγαίου.
Σήμερα οι ελληνικές πτήσεις έχουν πλέον μειωθεί στο 10% και οι τουρκικές έχουν αυξηθεί περίπου στο 9ο%.
Συνολικώς η Αθήνα από το 1996 μέχρι και σήμερα αρκείται μόνον σε αναποτελεσματικά διαβήματα - παράπονα προς την Αγκυρα, για τις υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών. Χρησιμοποιεί, δηλαδή, μέσα που ελάχιστα διασφαλίζουν στην πράξη την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο και τα οικονομικά συμφέροντα της χώρας και διστάζει να επικαλεστεί ανώτατα διπλωματικά μέσα, όπως π.χ. προσφυγή στον ΟΗΕ.
Σε κάθε ένα από τα διαβήματα αυτά η Αγκυρα απαντά στερεότυπα κάθε φορά ότι τα τουρκικά μαχητικά δεν πέταξαν πάνω από νησιά, νησίδες και βραχονησίδες που έχουν παραχωρηθεί στην Ελλάδα με διεθνείς Συνθήκες...
Το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης σε ανακοίνωσή τους σχετικά με τα σχετικά δημοσιεύματααναφέρει τι εξής:
Με αφορμή δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας της 9ης Οκτωβρίου 2010 με θέμα «Η διπλωματία των F-16 στο Αιγαίο», ανακοινώνεται ότι τα παρατιθέμενα αριθμητικά και άλλα στοιχεία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Η επιχειρησιακή δραστηριότητα των μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας στο Αιγαίο διασφαλίζει την εθνική κυριαρχία, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και τις διεθνώς αναγνωρισμένες αρμοδιότητες της χώρας.
Στην επιχειρησιακή δραστηριότητα πρέπει να προστεθεί και η εκπαιδευτική δραστηριότητα των μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας στο Αιγαίο.
Τέλος η πτητική δραστηριότητα όλων των αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας πραγματοποιείται στο Αιγαίο χωρίς περιορισμούς.
Η επιχειρησιακή δραστηριότητα των μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας στο Αιγαίο διασφαλίζει την εθνική κυριαρχία, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και τις διεθνώς αναγνωρισμένες αρμοδιότητες της χώρας.
Στην επιχειρησιακή δραστηριότητα πρέπει να προστεθεί και η εκπαιδευτική δραστηριότητα των μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας στο Αιγαίο.
Τέλος η πτητική δραστηριότητα όλων των αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας πραγματοποιείται στο Αιγαίο χωρίς περιορισμούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου