Το «πογκρόμ» της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Μόσχας, λόγω της παλινόρθωσης του καπιταλισμού, αναγκάζεται να παραδεχθεί ακόμη και η βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν» στο προχτεσινό της φύλλο. Η εφημερίδα αναφέρει σε άρθρο της, με το χαρακτηριστικό τίτλο «Η αρχιτεκτονική κληρονομιά της Μόσχας θρυμματίζεται κάτω από τον καπιταλισμό»(!), ότι ακόμη και αριστουργήματα της ρωσικής πρωτοπορίας στην αρχιτεκτονική της 10ετίας του '20 «μετατρέπονται σε ερείπια».
Φέρνει παραδείγματα πρώην εργατικών πολιτιστικών κέντρων και εργοστασίων τα οποία, όταν δεν εξαφανίζονται για να «απελευθερώσουν» χώρο για νέα οικοδόμηση, αλλάζουν χρήση και μετατρέπονται σε νυχτερινά κέντρα «διασκέδασης». Η εφημερίδα προσθέτει ότι στη Μόσχα «δεν αγαπούν, όχι μόνο την κληρονομιά του μοντερνισμού, αλλά ακόμη και στοιχεία αρχιτεκτονικής περηφάνιας της ΕΣΣΔ, όπως το πάρκο του Πανρωσικού (πρώην Πανσοβιετικού) Εκθεσιακού Κέντρου (σ.σ. VDNH), το οποίο έχει μετατραπεί σε πάρκο με "ατραξιόν" (...) σε κανένα σημείο του δεν υπάρχει κάτι ενδιαφέρον να δει κανείς». Αντίθετα, σπουδαία σημεία του, όπως το διαστημικό περίπτερο του 1966 με έναν πύραυλο «Τουπόλιεφ» να το χαρακτηρίζει, τώρα στεγάζει φυτώριο «το οποίο θα ενοχλούσε ακόμη και μια μέση κοινοτική αίθουσα, πολύ περισσότερο αυτόν τον θολωτό "καθεδρικό" του σοβιετικού διαστημικού προγράμματος». Κάτω από το θόλο, το γιγάντιο πορτρέτο του Γιούρι Γκαγκάριν βρωμίζει. «Ντροπή», λέει στο δημοσιογράφο ένας περαστικός. «Ο θρυλικός κοσμοναύτης θα ντρεπόταν να αντικρίσει αυτό το χάλι».
Βέβαια, σαν αστική εφημερίδα ο «Γκάρντιαν» κάνει λόγο για μια - ανύπαρκτη φυσικά - «εκδοχή» ενός «τούρμπο» - καπιταλισμού σαν αιτία αυτής της καταστροφής (σ.σ. λες και υπάρχει και «ελαφριά» εκδοχή του), καταλήγοντας ότι τα μνημεία «σώζονται» από τις συζύγους των Ρώσων «ολιγαρχών», μετατρέποντάς τα σε μουσεία...