Ρυθμίσεις προς όφελος του κεφαλαίου στον κλάδο των κατασκευών.
Στη λογική της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης στον κλάδο των κατασκευών της χώρας, κινείται το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του συστήματος εκπόνησης μελετών και εκτέλεσης δημοσίων έργων, καθώς και της σύστασης της λεγόμενης Αρχής Ελέγχου Μελετών και Εργων που παρουσίασε χτες στο Υπουργικό Συμβούλιο σε δεύτερη ανάγνωση ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας και το οποίο τίθεται σε δημόσια διαβούλευση.
Την ίδια στιγμή, ο υπουργός, ενώ σπεύδει να ικανοποιήσει την παραγγελία των μεγαλοεργολάβων για την ποινικοποίηση της άρνησης πληρωμής των διοδίων,
από την άλλη ξεκαθάρισε ότι δε θα πρέπει να περιμένει πολλά ο ελληνικός λαός από τις διαπραγματεύσεις με τους ιδιωτικούς ομίλους για τη δραστική μείωση των χαρατσιών, καθώς, όπως ανάφερε, «δεν έχουμε περιθώριο να αλλάξουμε ουσιώδεις όρους των συμβάσεων παραχώρησης». Κι όλα αυτά παρότι παραδέχτηκε ότι από το συνολικό κόστος των έργων που φτάνει τα 8,7 δισ. ευρώ, οι ιδιωτικοί όμιλοι συμμετέχουν με δικά τους κεφάλαια μόλις με 800 εκατ. ευρώ, δηλαδή με λιγότερο και από το 10%! Δεν παρέλειψε βέβαια να επιτεθεί κατά όσων αγωνίζονται για την κατάργηση των διοδίων, ενώ πρόσθεσε ότι επιδίωξη της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις με τους ομίλους είναι η μικρότερη κλιμάκωση της τιμής των διοδίων, ιδίως στα υπό κατασκευήν τμήματα, η χορήγηση εκπτωτικών καρτών για όσους κάνουν τοπικές διαδρομές και, αργότερα, η αναλογική χρέωση μέσω ηλεκτρονικής χρέωσης. Ολα, όμως, αυτά χωρίς να διαταραχτεί η ...ισορροπία των συμβάσεων.Οσον αφορά τις μελέτες: Για την ανάθεσή τους καταργείται το ανώτερο ποσοστό έκπτωσης του 20%, με συνέπεια οι μεγάλες εταιρείες του χώρου να σαρώσουν την αγορά, προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις, με αμφίβολη βέβαια ποιότητα μελετών. Οι μεγάλες εταιρείες επίσης θα μπορούν να «χτυπούν» κάθε είδους μελετών, αφού στο δυναμικό τους θα έχουν όλες τις κατηγορίες πτυχίων, ενώ αντίθετα οι αυτοαπασχολούμενοι μελετητές θα μπορούν να εγγράφονται μόνο σε τέσσερις κατηγορίες μελετών. Την ίδια στιγμή διατηρείται ανοιχτό το παράθυρο της αδιαφάνειας με τις μικρές μελέτες 15.000 έως 30.000 ευρώ, οι οποίες θα εξακολουθούν να ανατίθενται απευθείας με ...κλήρωση στους μελετητές!
Οσον αφορά την ανάθεση των έργων τίθεται η έννοια της «ωριμότητας» που θα προϋποθέτει την ύπαρξη περιβαλλοντικών και άλλων μελετών, η εκτέλεση των πρόδρομων εργασιών ως αυτοτελές έργο... Για τα έργα με προϋπολογισμούς άνω των 5 εκατ. ευρώ εισάγονται δύο νέα συστήματα που περιλαμβάνουν συνδυασμούς κριτηρίων για την ανάθεσή τους. Επίσης παρέχεται το δικαίωμα στις τεχνικές εταιρείες να εκχωρούν με την εγγύηση του Δημοσίου το εργολαβικό αντάλλαγμα, προκειμένου να δανειοδοτούνται. Για τα μικρότερα έργα με προϋπολογισμούς μέχρι 100.000 ευρώ προβλέπει συστήματα απευθείας ανάθεσης πριμοδοτώντας ουσιαστικά την αδιαφάνεια. Παράλληλα με διάταξη του νομοσχεδίου χαρίζει πρόστιμο 12,5 εκατ. ευρώ τουλάχιστον στην εταιρεία «Νέα Οδός» για πολεοδομικές παραβάσεις στην κατασκευή σταθμών διοδίων στη Βορειοανατολική Αττική.
Καθιερώνεται η «Αρχή Ελέγχου Μελετών και Εργων», που θα ελέγχει όλα τα στάδια ανάθεσης και εκτέλεσης μελετών και έργων για λογαριασμό του Δημοσίου, ενώ θα έχει και τον έλεγχο τεχνικής και οικονομικής επάρκειας των εταιρειών μέσω του ελέγχου των μητρώων τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου