Σελίδες

31 Μαρ 2011

Προς ένα διαφοροποιημένο, μορφωτικά υποβαθμισμένο Λύκειο...


Ενα βήμα πιο κοντά στο σχολείο της ημιμάθειας και της διαφοροποίησης είναι το «νέο Λύκειο». Η χτεσινή παρουσίαση των γενικών αρχών του και του ωρολόγιου προγράμματός του χαρακτηρίστηκε από την προσπάθεια της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να πείσει ότι πρόκειται για μέτρο που θα αποσυνδέσει το Λύκειο από τη διαδικασία εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση και θα αποφορτίσει τον σκληρά σήμερα εργαζόμενο μαθητή. Στην πραγματικότητα, το Λύκειο θα είναι ακόμα περισσότερο απ' ό,τι σήμερα προσανατολισμένο στις εξετάσεις (υποχωρώντας ταυτόχρονα κι από τον όποιο γενικό μορφωτικό ρόλο είχε), αφού από τη Β' Λυκείου ακόμα οι μαθητές θα χωρίζονται σε κατευθύνσεις, ανάλογα με το πού θα δώσουν εξετάσεις, ενώ στη Β' και Γ' Λυκείου οι μαθητές θα παρακολουθούν επιλεγόμενα... «μαθήματα εμβάθυνσης», «με βάση τις ανάγκες τους για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ», όπως λέει το υπουργείο. Και μόνο από τον όρο «μαθήματα εμβάθυνσης» γίνεται φανερό ότι άλλοι μαθητές θα εμβαθύνουν π.χ. στη φυσική και τη χημεία και άλλοι θα μένουν σε ένα μίνιμουμ γνώσεων. Γενικά, τα μαθήματα επιλογής, που καθιερώνονται, αποτελούν και μοχλό διαφοροποίησης και καθιέρωσης ατομικών διαδρομών στη μάθηση.
Επιπλέον καθιερώνεται η λεγόμενη «ερευνητική εργασία», που θα γίνεται ανά τετράμηνο. Εντάσσεται μέσα στο πρόγραμμα σπουδών, είναι υποχρεωτική, αξιολογείται αυτόνομα και ο βαθμός σε αυτήν προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπόλοιπων μαθημάτων. «Ολες οι εργασίες θα περιλαμβάνουν χρήση της τεχνολογίας και του Διαδικτύου, στο οποίο θα αναρτώνται με την ολοκλήρωσή τους», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο του υπουργείου, ενώ σημειώνεται ότι «μία εργασία θα μπορεί να είναι στα Αγγλικά»! Οδηγώντας τους μαθητές στο «γκουγκλάρισμα» (όπως ονομάζεται ο εντοπισμός πληροφοριών στο ίντερνετ), στην πραγματικότητα εμποδίζονται να σχηματίσουν μια πραγματική, επιστημονική εικόνα του κόσμου, να κατακτήσουν στέρεα γνώση.
Στο ίδιο αποτέλεσμα οδηγεί και η ενοποίηση μαθημάτων π.χ. της Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο μάθημα «Ελληνική Γλώσσα», αλλά και της Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας στο μάθημα «Φυσικές Επιστήμες» που οδηγεί τελικά στο να μην παίρνει ολοκληρωμένη μόρφωση ο μαθητής σε κανένα από αυτά τα αντικείμενα.
Το νέο σύστημα θα ισχύσει για αυτούς που θα πάνε τον προσεχή Σεπτέμβρη στην Α' Λυκείου.
Η δομή του προγράμματος
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας, η Α' τάξη χαρακτηρίζεται σαν γενικής παιδείας, στη Β' Λυκείου καθιερώνονται δύο κατευθύνσεις και στη Γ' Λυκείου οι κατευθύνσεις γίνονται τρεις:Κατεύθυνση Α για μαθητές που θα ακολουθήσουν θετικές, τεχνολογικές ή επιστήμες υγείας, Κατεύθυνση Β για κλασικές και ανθρωπιστικές επιστήμες και Κατεύθυνση ΑΒ για οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες.
Το πρόγραμμα των τριών τάξεων του Λυκείου περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:
-- Στην Α' Λυκείου: Ελληνική Γλώσσα, Θρησκευτικά, Ιστορία, Μαθηματικά, Ξένη Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες, Φυσική Αγωγή, Ερευνητική Εργασία.
-- Στη Β' Λυκείου: Τα υποχρεωτικά για τις δύο Κατευθύνσεις μαθήματα είναι Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Φυσική Αγωγή, Ερευνητική Εργασία, Θρησκεία και Κόσμος, Αρχές Οικονομίας και Διοίκησης, Ιστορία, Μαθηματικά. Υποχρεωτικά στην Α' Κατεύθυνση: Φυσική, Χημεία, Βιολογία ή Επιστήμη Υπολογιστών και τη Β' Κατεύθυνση: Αρχές Φυσικών - Περιβαλλοντολογικών Επιστημών, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα - Γραμματεία και Φιλοσοφία.
Τα μαθήματα επιλογής για την Κατεύθυνση Α' είναι η Εμβάθυνση στα Μαθηματικά, στη Φυσική, στη Χημεία, στη Βιολογία, στην επιστήμη υπολογιστών και για την Κατεύθυνση Β' Εμβάθυνση στην Αρχ. Ελληνική Γλώσσα - Γραμματεία, Ιστορία, Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Λογική και Εφαρμογές Υπολογιστών. Κοινά μαθήματα επιλογής είναι τα Ξένη Γλώσσα και Τέχνη - Πολιτισμός.
-- Στη Γ' Λυκείου: Υποχρεωτικά και κοινά στις τρεις Κατευθύνσεις είναι η Νέα Ελληνική Γλώσσα - Γραμματεία, η Ερευνητική Εργασία και η Ιστορία. Στην Κατεύθυνση Α' υποχρεωτικά είναι τα Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία ή Επιστήμη Υπολογιστών, Φυσική Αγωγή, και επιλογής τα Εμβάθυνση στα Μαθηματικά, στη Φυσική, στη Βιολογία, στην Επιστήμη Υπολογιστών, Χημεία και Θρησκεία - Κόσμος, Ξένη Γλώσσα. Στην Κατεύθυνση ΑΒ' υποχρεωτικά είναι τα Μαθηματικά - Στοιχεία Στατιστικής, Μικροοικονομική - Μακροοικονομική, Αρχές Οργάνωσης - Διοίκησης Επιχειρήσεων, Εφαρμογές Πληροφορικής, Φυσική Αγωγή. Επιλογής είναι η Εμβάθυνση σε Μαθηματικά - Στατιστική, Οικονομία, Κοινωνιολογία, Τεχνολογία - Ανάπτυξη, Θρησκεία - Κόσμος, Ξένη Γλώσσα. Στην Κατεύθυνση Β' υποχρεωτικά είναι τα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα - Γραμματεία, Ιστορία Τέχνης - Πολιτισμού, Φιλοσοφία, Λατινικά, Φυσική Αγωγή. Επιλογής είναι η Εμβάθυνση στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, στην Ιστορία, στην Κοινωνιολογία, στα Λατινικά, Θρησκεία - Κόσμος, Ξένη Γλώσσα.
Για το σύστημα πρόσβασης ειπώθηκε μόνο ότι οι εξετάσεις εισαγωγής «θα διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες που θα διασφαλίζουν το αδιάβλητο», θα αφορούν μικρό αριθμό βασικών μαθημάτων και τα Πανεπιστήμια θα καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας των μαθημάτων.

Αντιδραστικά και καταστροφικά μέτρα για τη μόρφωση των παιδιών του λαού
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ
Σχετικά με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το «Νέο Λύκειο», τοΓραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, με ανακοίνωσή του, τονίζει:
«Η κυβέρνηση, πίσω από τις ωραίες λέξεις για το "Νέο και ελκυστικό Λύκειο", κρύβει τα αντιδραστικά και καταστροφικά μέτρα για τη μόρφωση των παιδιών του λαού. Το "Νέο Λύκειο" είναι συστατικό στοιχείο του "Νέου Σχολείου" της αγοράς, της ημιμάθειας, του κατακερματισμού και των πολλών και μεγάλων ανισοτήτων.
Κανένας νέος, εργαζόμενος, γονιός να μην πιστέψει την προπαγάνδα της κυβέρνησης ότι το σχολείο θα γίνει πιο ελκυστικό, ότι θα σταματήσει η παπαγαλία και το φροντιστήριο. Το "Νέο Λύκειο" έχει τη σφραγίδα νέων μεγαλύτερων ταξικών φραγμών στη μόρφωση, σηματοδοτεί την προσπάθεια του κεφαλαίου να σπρωχτούν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας από πιο νωρίς στην ψευτοκατάρτιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, για να γίνουν ακόμα πιο φθηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό.
Πιο συγκεκριμένα:
  • Το "Νέο Λύκειο" θα χαρακτηρίζεται από έντονη διαφοροποίηση. Θα δίνεται ένα πρόγραμμα αποσπασματικών γνώσεων σε ευθεία αντιστοιχία με τις δεξιότητες που θέλει το κεφάλαιο για εργατική δύναμη φθηνή και ευέλικτη. Η ταξικότητα εντός του Λυκείου θα εκφράζεται με την τοποθέτηση των μαθητών στη βάση των επιπέδων δυσκολίας - μαθημάτων εξειδίκευσης.
  • Το "Νέο Λύκειο" αναβαθμίζεται ως εξεταστικό κέντρο και θα είναι πιο στενά προσαρμοσμένο στη διαδικασία πρόσβασης σε ΑΕΙ - ΤΕΙ. Οχι μόνο δεν ενισχύεται ο υποτιθέμενος αυτόνομος μορφωτικός ρόλος του Λυκείου, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά, αντίθετα, ενισχύεται η από πιο νωρίς επιλογή σχολής σε ΑΕΙ - ΤΕΙ. Το πλήθος από αξιολογικές δοκιμασίες στο Λύκειο, ο συνυπολογισμός του βαθμού σε Β' και Γ' Λυκείου, η είσοδος σε Σχολές στο πρώτο έτος και το ξεσκαρτάρισμα που θα προέλθει, θα οξύνουν τους ταξικούς φραγμούς και θα εντείνουν την ανάγκη φροντιστηρίου σε όλο το μήκος και το πλάτος του Λυκείου, αλλά και του προπαρασκευαστικού έτους.
Μπροστά και σε αυτήν την εξέλιξη, η λαϊκή οικογένεια, η νεολαία, οι μαθητές πρέπει να διεκδικήσουν εδώ και τώρα, ενιαίο δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο με σκοπό την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας κάθε νέου πριν από την επαγγελματική επιλογή, αναβαθμισμένες επαγγελματικές Σχολές ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα μετά από τη σύγχρονη βασική εκπαίδευση, Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, με το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα.
Η μάχη της λαϊκής οικογένειας για να δημιουργήσει ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά της μπορεί να γίνει νικηφόρα. Οργάνωση της πάλης για Δημόσια και δωρεάν Παιδεία, δουλειά με πλήρη δικαιώματα μετά το τέλος των σπουδών. Χρειάζεται αντιπαράθεση με τα κόμματα που υπηρετούν την πλουτοκρατία και την ΕΕ για ριζικές αλλαγές στην οικονομία και την εξουσία προς όφελος του λαού».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου