Σελίδες

27 Σεπ 2010

Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ Α.Ε. ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑ



ΑΕΙ ΑΓΟΝΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΩΝ-ΠΟΛΛΩΝ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ-ΔΙΔΑΚΤΡΩΝ-ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑΣ!
 ΜΑΘΗΤΙΚΗ-ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΩΡΑ!
ΑΠΟ : http://www.iskra.gr
 Η κατάρρευση της σημερινής εκπαίδευσης,ιδιαίτερα στη Λυκειακή και Πανεπιστημιακή της βαθμίδα, αποτέλεσμα των νεοφιλελεύθερων αξιών και πολιτικών που προωθήθηκαν γενικότερα και ειδικότερα στο χώρο της Παιδείας με ευθύνη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αντί να οδηγήσει σε νέες γόνιμες αναζητήσεις για εκπαιδευτικές αλλαγές, επιχειρείται να αντιμετωπισθεί από την κυβέρνηση και συγκεκριμένα το δίδυμο Γ. Παπανδρέου, Α. Διαμαντοπούλου με το χειρότερο δυνατό τρόπο!
Ο κ. Γ. Παπανδρέου, μετά από 10μερη επίσκεψη (!) στη Νέα Υόρκη, μίλησε την Κυριακή σε συνάντηση που διοργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο ευρωπαϊκό πολιτιστικό κέντρο Δελφών και στην ουσία εξέθεσε ένα μεγάλο πακέτο ιδεών και αλλαγών, που επιχειρούν να προσαρμόσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη νέα άγρια εποχή της Τρόικα και του μνημονίου!
Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι οι λέξεις κλειδιά που χρησιμοποίησε ο κ. Γ. Παπανδρέου για να αποτυπώσει τον χαρακτήρα των αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι:
 
 Αριστεία, ανταγωνιστικότητα, πιστοποίηση, εξωστρέφεια.
 
Οι έννοιες αυτές μπορεί να ταιριάζουν θαυμάσια σε μια πολυεθνική εταιρεία και τις λειτουργίες της, αλλά δεν μπορεί να δίνουν την προτεραιότητα στο περιεχόμενο και τον προσανατολισμό των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
  Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στο πλαίσιο αυτό ο κ. Γ. Παπανδρέου χαρακτήρισε τις αλλαγές ως τον«Καλλικράτη» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού θα εμπεριέχουν εκτεταμένους περιορισμούς και συνενώσεις Ιδρυμάτων, Σχολών και Τμημάτων, με στόχους της είσοδο των «αρίστων», την«ανταγωνιστικότητα» και την εξοικονόμηση πόρων!
Στην ίδια κατεύθυνση θα βρίσκεται και η θεσμοθέτηση κάρτας ή κουπονιού του φοιτητή για την πρόσβαση στις Παν/μιακές υπηρεσίες και η
οποία θα δίδεται από το ίδιο το Πανεπιστήμιο. Αυτή η κάρτα ή το κουπόνι κατά πάσα πιθανότητα σχεδιάζεται ως το εργαλείο για την εμπορευματοποίηση των Παν/μιακών υπηρεσιών και τη μεταφορά σημαντικού μέρους του κόστους φοίτησης στουςίδιους τους φοιτητές και τις δοκιμαζόμενες οικογένειές τους!
Το ζητούμενο, ιδιαίτερα σε αυτή τη συγκυρία, είναι να αλλάξει ριζικά προσανατολισμό η χώρα σεπροοδευτική και σοσιαλιστική κατεύθυνση και στο πλαίσιο αυτό να αναδειχθεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση για μια τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα αναβαθμίζει την επιστήμη και την επιστημονική ευρύτητα, θα περιορίζει τις ταξικές διακρίσεις και τους κοινωνικούς φραγμούς, θαενισχύει τη δωρεάν φοίτηση, θα καλλιεργεί νέες αξίες αλληλεγγύης και δικαιοσύνης, θα διασφαλίζει το μέλλον των αποφοίτων της και θα ενισχύει μια προοδευτική αναπτυξιακή, παραγωγική, κοινωνική και οικολογική ανασυγκρότηση της χώρας!
Σήμερα όσο πότε είναι αναγκαία μια μεγάλη νεανική μαθητική-φοιτητική εξέγερση για μια προοδευτική ανατροπή στη χώρα και την Παιδεία!

Προς πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών της ΙΣΚΡΑ παραθέτουμε αποσπάσματα από τις Κυριακάτικες παρεμβάσεις του Γ. Παπανδρέου και της Α. Διαμαντοπούλου, όπως καταχωρήθηκαν στις ιστοσελίδες του in.gr και της euro2day :

in.gr
ΣΑΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΑΝΗΓΓΕΙΛΕ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ 

Τους βασικούς άξονες των αλλαγών που θα προκύψουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση περιέγραψε την Κυριακή ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου στη συνάντηση των Δελφών. Οι προτάσεις της κυβέρνησης τίθενται σε διάλογο, ο οποίος θα διαρκέσει  ένα τρίμηνο και θα καταλήξει σε νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εφαρμοστεί από το 2013.
Ο κ. Παπανδρέου χαρακτήρισε αναγκαία τη διά βίου μάθηση και έκανε λόγο για κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης, για να είναι απρόσκοπτη η γνώση, υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.
 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΣΕ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Ο κ. Παπανδρέου προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής απευθείας στα πανεπιστήμια, και όχι σε σχολές ή τμήματα όπως γίνεται σήμερα. Αναφορικά με τον τρόπο εισαγωγής είπε χαρακτηριστικά ότι δεν βλέπει γιατί να μην εισάγεται ένας υποψήφιος στο πανεπιστήμιο, για παράδειγμα στο Πάντειο, και όχι σε μία σχολή ή ένα τμήμα.
Ο κ. Παπανδρέου επισήμανε ότι σήμερα η επιλογή των σπουδών είναι σε ένα βαθμό τυχαία. Παρομοίασε τη διαδικασία με αυτήν του σοβιετικού τύπου, όπως είπε, χωρίς μάλιστα να έχει και τον προγραμματισμό της Σοβιετικής Ένωσης.
 

«ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
Επίσης, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρξει «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (σ.σ. αναφέρεται στο ζήτημα της συγχώνευσης, συνένωσης ακόμη και κατάργησης τμημάτων).
Μάλιστα, ανέφερε την πρακτική ορισμένων τμημάτων να χωρίζονται μόνο και μόνο για να γίνει κάποιος καθηγητής και όχι με βάση την πραγματικότητα των αναγκών. Χρειαζόμαστε «Καλλικράτη» και στην Παιδεία, τόνισε.
 

ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Επέμεινε στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους, ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές, αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.
«Απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή. Να συμμετάσχουν με ανοιχτές διαδικασίες όλοι οι καθηγητές και οι φοιτητές. Αυτό είναι σημαντικό και για την οικονομία μας, διότι θα δημιουργήσουμε επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα» τόνισε.
Για τον τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων ανέφερε ότι υπάρχει ανάγκη για μεγαλύτερη ελευθερία των ίδιων των ιδρυμάτων, που θα φύγουν πλέον από το σημερινό μοντέλο, αφού θεωρείται πολύ σημαντική η όσο γίνεται μεγαλύτερη αυτοδιοίκησή τους.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι είμαστε από τις 30 πλουσιότερες χώρες, αλλά έχουμε κακή διαχείριση του πλούτου και του ανθρώπινου δυναμικού μας. Είμαστε στην 3η θέση αυτών που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, αλλά στην 118η όσον αφορά την αποτελεσματικότητα.
Πρέπει να αναδείξουμε όλες τις δυνάμεις μας, είπε, τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητά μας. Η παιδεία μας, συνέχισε, είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά, που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή, τόνισε ο πρωθυπουργός.
 

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΑΝΑ ΦΟΙΤΗΤΗ 
Ο κ. Παπανδρέου πρότεινε, επίσης, την καθιέρωση της κάρτας ή του κουπονιού του φοιτητή «που θα του δίνει πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες».
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η αλλαγή αυτή μπορεί να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στην ανώτατη εκπαίδευση, δεδομένου ότι η φοίτηση ενός εκάστου θα «μεταφέρει» στο ίδρυμα υποδοχής του το ποσό που αντιστοιχεί στην εκπαίδευσή του.
Το ύψος του ποσού που συνοδεύει το «κουπόνι» μάλιστα μπορεί να ποικίλλει, ανάλογα με την επιστήμη, με αποτέλεσμα ότι δεν θα διαγκωνίζονται πλέον μόνον οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στα ανώτατα ιδρύματα, αλλά και τα ίδια τα ιδρύματα για τους φοιτητές.
«Οι παροχές προς τους φοιτητές θα πρέπει να δίνονται αποκλειστικά από τα ίδια Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, αλλά πρέπει να δούμε πιο από όλα τα μοντέλα είναι το πιο κατάλληλο, ώστε να παρέχουν τα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα αυτές τις υπηρεσίες και με τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα» είπε ο πρωθυπουργός.
 

ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ, ΑΡΙΣΤΕΙΑ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
«Κρινόμαστε σήμερα -είπε ο κ. Παπανδρέου- στην αξιοκρατία, την αριστεία, την ανταγωνιστικότητα. Αυτές είναι έννοιες εκ των ων ουκ άνευ. Είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε στους νέους όλα τα εργαλεία για να αποκτήσουν εφόδια, ουσιαστικές γνώσεις και όχι να πάρουν το τυπικό χαρτί».
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της υποδοχής ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, για παράδειγμα με υποτροφίες. Τόνισε όμως ότι πρέπει να δούμε πόσο μάς κοστίζει ο κάθε φοιτητής και βεβαίως να το πληρώσουμε, αλλά ο ξένος μπορεί να καταθέτει την υποτροφία του, την οποία θα την αξιοποιούμε.
Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη, λέγοντας ότι σήμερα η μόνη σύνδεση είναι μέσω των ενοικιαζόμενων δωματίων, των μπαρ, του γαμπρού ή της νύφης που θα βρούνε τα παιδιά. Δεν υπάρχει ουσιαστικά, δηλαδή, η διασύνδεση με την ανάπτυξη, τη γνώση και την έρευνα.
 

ΟΙ 14 ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
Καταλήγοντας, ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για συστηματική διαβούλευση, αξιοποιώντας την παγκόσμια εμπειρία. Έναν διάλογο, που, όπως είπε, θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα πανεπιστήμια μας από τα καλύτερα. Κάλεσε σε αυτό το διάλογο όλους, και ιδιαίτερα τη νέα γενιά.
Επιγραμματικά, οι 14 ενότητες, οι οποίες θα είναι τα υπό συζήτηση ζητήματα για το νέο νόμο, είναι οι εξής:
1. Από το Τμήμα στη Σχολή, ως βασική ακαδημαϊκή μονάδα που θα απονέμει τα πτυχία.
2. Νέος σχεδιασμός για το συντονισμό των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με στόχο τη διεπιστημονικότητα.
3. Πιστοποίηση και αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών.
4. Διεπιστημονικός χαρακτήρας των προγραμμάτων σπουδών και σε προπτυχιακό και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
5. Υιοθέτηση και εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος ECTS με βάση τις διδακτικές μονάδες.
6. Οργάνωση και ακαδημαϊκή συνέχεια των προγραμμάτων σπουδών, επιλογή συστήματος τρόπου εφαρμογής και διασφάλισης της αξιοπιστίας τους.
7. Σπουδές κατ' έτος, κατ' εξάμηνο, προαπαιτούμενα, λειτουργία του προγράμματος σπουδών.
8. Αλλαγή του σημερινού συστήματος διδασκαλίας και εξεταστικών περιόδων.
9. Υιοθέτηση του ψηφιακού συγγράμματος.
10. Σύστημα πιστοποίησης όλων των προγραμμάτων σπουδών.
11. Οργάνωση Κέντρων Αριστείας και μέσω συνεργασίας μεταξύ των ιδρυμάτων.
12. Αναδιάρθρωση του θεσμού της πρακτικής άσκησης.
13. Σύνδεση των προγραμμάτων της Διά Βίου Μάθησης με τα Ανώτατα Ιδρύματα.
14. Αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας στην τάξη.
 
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

euro2day, πηγή: www.ANT1online.gr:  

ΑΡΧΙΖΕΙ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
 
Συνάντηση διαλόγου και εργασίας στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οργανώνει, σήμερα, το υπουργείο Παιδείας στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας, η έναρξη των εργασιών θα γίνει από τον πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου και θα παρευρίσκονται: η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ακαδημαϊκοί, εκπρόσωποι των Διοικήσεων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, εκπρόσωποι εκπαιδευτικών φορέων και εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων.
Προσκεκλημένοι στη συνάντηση είναι, επίσης, ο υπουργός Επιστήμης, Έρευνας και Τεχνολογίας της Πορτογαλίας, Jose Mariano Gago, ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, Δρ. Ανδρέας Δημητρίου και ο πρώην πρόεδρος του Dublin City University, Ferdinand von Prondzynski.
Αλλαγές σε όλες της εκπαιδευτικές βαθμίδες
Τα πάνω κάτω έρχονται στην Παιδεία με τις μεταρρυθμίσεις, που δρομολογεί το Υπουργείο και αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ολοήμερα σχολεία, διαδικτυακά φροντιστήρια, αλλαγές στον χρόνο υποβολής μηχανογραφικών και πάει λέγοντας...
Ταυτόχρονα, ένα νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, που θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-14, έρχεται να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές στον χάρτη της Παιδείας. Αφορά στους μαθητές, οι οποίοι του χρόνου θα φοιτήσουν στην πρώτη τάξη του λυκείου. Ενός λυκείου, εντελώς διαφορετικού από αυτό που γνωρίζαμε έως σήμερα...
Καθώς γονείς και μαθητές έχουν καταληφθεί από ανησυχία για τις ανατροπές, που ήρθαν ή επίκεινται, το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζει τα νέα δεδομένα στον χώρο της εκπαίδευσης.

ΤΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Η σημαντικότερη αλλαγή στον χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, φέτος, είναι η λειτουργία των 800 ολοήμερων σχολείων. Αν και το νέο μοντέλο των συγκεκριμένων δημοτικών σχολείων, θεωρείται πιλοτικό, φαίνεται πως πρόθεση του υπουργείου είναι από τον επόμενο χρόνο να επεκταθεί ως θεσμός σε όλα τα δημοτικά σχολεία.
Οι βασικές καινοτομίες είναι:
- Η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών από την πρώτη τάξη.
- Η αύξηση των ωρών υποχρεωτικής παραμονής στο σχολείο.
- Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη γλώσσα και τις νέες τεχνολογίες.
- Η εισαγωγή μαθημάτων θεατρικής αγωγής και λογοτεχνίας.
Ειδικότερα, το υποχρεωτικό πρόγραμμα αρχίζει στις 08.10 και λήγει στις 14.00 για όλες τις τάξεις. Το μάθημα της γλώσσας αυξάνεται κατά μία ώρα στην πρώτη και δευτέρα τάξη και η επιπλέον ώρα διατίθεται στην ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. Αυξάνεται, επίσης, κατά μία ώρα το μάθημα των μαθηματικών στην πρώτη και δευτέρα τάξη, ενώ σε κάθε τάξη διδάσκεται και το μάθημα της θεατρικής αγωγής.
Κατά δύο ώρες αυξάνεται η διδασκαλία της φυσικής αγωγής στις τάξεις πρώτη, δευτέρα, τρίτη και τετάρτη, ενώ το μάθημα των αγγλικών προστίθεται για δύο ώρες στην πρώτη και δευτέρα τάξη και αυξάνεται κατά μία ώρα στις υπόλοιπες.
Το μάθημα της τεχνολογίας - πληροφορικής προστίθεται για δύο ώρες σε όλες τις τάξεις. Στην ευέλικτη ζώνη περιλαμβάνονται ωριαία μαθήματα αγωγής υγείας, διατροφικών συνηθειών, κυκλοφοριακής αγωγής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Σημειώνεται ότι τα γνωστικά αντικείμενα του ολοήμερου προγράμματος ορίζονται με αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων, που λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες του σχολείου, δηλαδή τα ενδιαφέροντα των μαθητών, το μαθησιακό τους επίπεδο, τις απόψεις των γονέων, τις διαθέσιμες ώρες, την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου κ.λπ.
Δηλαδή, το απόγευμα από τις 14.00 ως τις 16.15 το πρόγραμμα είναι προαιρετικό και περιλαμβάνει αθλητισμό, θεατρική αγωγή, μουσική, εικαστικά, δεύτερη ξένη γλώσσα κ.λπ.
Αν οι γονείς δεν επιθυμούν να παραμείνει το παιδί τους ως τις 16.15, που λήγει το πρόγραμμα, μπορούν ύστερα από υποβολή υπεύθυνης δήλωσης να το παραλαμβάνουν νωρίτερα.
Στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία, τοποθετούνται για τη διδασκαλία των νέων μαθημάτων (π.χ. Αγγλικά στην πρώτη τάξη) εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τέλος, διαδραστικοί πίνακες και φορητά εργαστήρια με υπολογιστές θα εμπλουτίσουν τη διδασκαλία των μαθημάτων στα δημοτικά σχολεία στο πλαίσιο του «ψηφιακού» σχολείου.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η μείωση της εξεταστέας ύλης και η εισαγωγή μαθημάτων, μέσω Ίντερνετ, είναι από τις βασικές καινοτομίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η βασικότερη αλλαγή, που αφορά τους μαθητές, οι οποίοι φοιτούν φέτος στην τρίτη τάξη λυκείου και του χρόνου θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις, είναι ο χρόνος κατάθεσης των μηχανογραφικών στοιχείων. Το Υπουργείο Παιδείας μελετά η κατάθεση να γίνει τον Μάρτιο, και όχι τον Ιούλιο μετά τις εξετάσεις.
Αν τελικά το Υπουργείο Παιδείας προχωρήσει σε αυτή την αλλαγή, όπως έχουν δηλώσει ήδη στον Τύπο, τόσο η υπουργός, όσο και ο υφυπουργός Παιδείας, οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων τον Μάιο του 2011 θα πρέπει από τώρα να μελετούν την κατεύθυνση και τις σπουδές, που θα ακολουθήσουν, διότι θα κληθούν να δηλώσουν τμήματα και σχολές τις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς να γνωρίζουν τις επιδόσεις τους στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Η αλλαγή αυτή αξιολογείται από πολλούς εκπαιδευτικούς, ως θετική, καθώς οι υποψήφιοι είναι ανεπηρέαστοι στην προτίμηση των Σχολών τους. Από την άλλη πλευρά, στο υπουργείο Παιδείας θα αποσυμφορηθούν οι διαδικασίες που συγκεντρώνονται όλες μέσα στον Ιούλιο, αφού η διαδικασία υποβολής μηχανογραφικών θα μεταφερθεί από τον Ιούλιο στον Μάρτιο.
Στις προθέσεις του υπουργείου είναι να μειωθεί ο χρόνος των διαδικασιών, που αφορούν τις πανελλήνιες εξετάσεις. Να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία αρχίζει ουσιαστικά από τον Μάιο και λήγει τον Αύγουστο με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Η πιο «φορτωμένη» περίοδος είναι, ασφαλώς, όταν διεξάγονται οι εξετάσεις των υποψηφίων στα βασικά και αμέσως μετά, στα ειδικά μαθήματα. Η διαδικασία, όμως, συνεχίζεται με τη διόρθωση των γραπτών, τον έλεγχο των στοιχείων και τη μεταφορά τους στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του Υπουργείου. Έτσι, κάθε χρόνο ένας ολόκληρος φορέας (σσ. το Υπουργείο) αλλά και διάφορες εμπλεκόμενες υπηρεσίες άλλων Υπουργείων, ασχολούνται για τουλάχιστον για τρεις μήνες με τις πανελλήνιες εξετάσεις.

«ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ» ΜΕΣΩ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Ένα πρωτοποριακό και φιλόδοξο πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί από φέτος στα σχολεία. Είναι το «φροντιστήριο, μέσω Ιντερνετ», που αποτελεί τη μετεξέλιξη της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ).
Η ΠΔΣ ήταν θεσμός που έγινε θερμά δεκτός, όταν εξαγγέλθηκε πριν από πολλά χρόνια. Στην πορεία, ωστόσο, ατόνησε μέχρι που εξαφανίσθηκε από πολλά σχολεία. Ο στόχος ήταν να βοηθηθούν με επιπλέον διδασκαλία οι «αδύνατοι» μαθητές και να μην καταφεύγουν στα φροντιστήρια. Όπως, όμως, σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί, ο θεσμός δεν είχε οργανωθεί σωστά, άρχιζε μέρες μετά την έναρξη του κάθε σχολικού έτους και κατέληγε να ενδιαφέρει ελάχιστους μαθητές.
Η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε ότι ο θεσμός θα διατηρηθεί ως είχε, σε σχολεία που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, ή έχουν μικρό αριθμό μαθητών. Ωστόσο, στην πλειονότητά τους τα σχολεία θα υιοθετήσουν τα μαθήματα, μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η ύλη περνάει μέσα στους υπολογιστές, ο καθηγητής ζωντανά θα «συνομιλεί» με τον μαθητή, ο οποίος θα του κάνει ερωτήσεις και θα παίρνει απαντήσεις.
Σημειώνεται ότι και τα μαθήματα τάξεων του δημοτικού θα «περνούν» στο διαδίκτυο, έτσι ώστε ένας μαθητής να έχει τη δυνατότητα, π.χ. στο μάθημα της Φυσικής, να κάνει ακόμη και μόνος του το πείραμα στο σπίτι του. Στο σχολείο, το πείραμα θα έχει γίνει στο φορητό εργαστήριο.
Φέτος, ανακοινώθηκε και η εξεταστέα ύλη, η οποία είναι σαφώς μειωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, καθώς το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί συρρίκνωση της ύλης και αφαίρεση μαθημάτων.
Από τον επόμενο χρόνο, για τα παιδιά που θα φοιτούν στην πρώτη τάξη λυκείου, σύμφωνα με τα ως τώρα δεδομένα, θα υπάρχουν τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα, για τα οποία θα διπλασιαστεί ο χρόνος διδασκαλίας. Επιπλέον, θα υπάρχουν λίγα μαθήματα επιλογής και τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται και να αξιολογούνται μέσα από εργασίες ατομικές, ή ομαδικές.
Θα θεσπιστούν εσωτερικές εξετάσεις στα σχολεία με κοινά μαθήματα. Ο βαθμός, που θα παίρνουν στο λύκειο, θα συνδέεται με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα είναι σε εντελώς διαφορετική βάση. Τα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι, θα είναι, κατά πάσαν πιθανότητα, τέσσερα. Τα ίδια τα Πανεπιστήμια θα έχουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή των φοιτητών τους, αφού θα βάζουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, που επιθυμούν. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Το «ξεκαθάρισμα» θα γίνεται μετά το πρώτο έτος στο Πανεπιστήμιο. Θα υπάρχουν, στις σχολές πλέον, εξετάσεις και ανάλογα με τις επιδόσεις του ο φοιτητής θα εγγράφεται στο τμήμα που επιθυμεί.
Για να εφαρμοστεί αυτό το σύστημα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αλλαγή του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πολλοί χαρακτήρισαν το εγχείρημα «Καλλικράτη» της Παιδείας, καθώς περιλαμβάνει συγχωνεύσεις τμημάτων, μετονομασίες, αλλαγές, ακόμη και καταργήσεις.
Τις διαδικασίες επίσπευσης αυτών των αλλαγών έδωσαν και οι χαμηλές επιδόσεις εισαγομένων σε τμήματα των ΤΕΙ υποψηφίων των πανελληνίων εξετάσεων, τον Αύγουστο.
Η εισαγωγή σπουδαστών με μέσο όρο βαθμολογίας μόλις 0,9 αποδεικνύει, εκτός των άλλων, ότι οι σπουδές σε ορισμένα τμήματα δεν προσελκύουν τους υποψήφιους. Αυτό -δηλώνουν οι καθηγητές- δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι δεν είναι ενδιαφέρουσες οι σπουδές. Ενδεχομένως δεν έχουν ενημερωθεί οι υποψήφιοι, ή οι συγκεκριμένες σπουδές δεν οδηγούν σε γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά στρέφουν την πλάτη σ' αυτές. Τα τμήματα, όμως, λειτουργούν έστω και με λίγους ενεργούς σπουδαστές, αλλά το κόστος είναι υπερβολικό και οι καιροί δύσκολοι.
Όλα αυτά θα εξεταστούν κατά τον σχεδιασμό του νέου χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι υπάρχουν τμήματα με ειδικότητες, που αλληλοεπικαλύπτονται. Υπάρχουν, δηλαδή, τμήματα των ΤΕΙ στην περιφέρεια, που προσφέρουν περίπου τις ίδιες γνώσεις -αν όχι ακριβώς τις ίδιες- με τμήματα Πανεπιστημίων στην ίδια περιφέρεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου