Η αιφνιδιαστική ψήφιση, την 17.12.20, τροπολογίας του Υπουργείου
Παιδείας για τη νομοθέτηση αυτοματοποιημένης διαδικασίας αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας πτυχίων αποφοίτων Κολλεγίων & ξένων Πανεπιστημίων με το δίπλωμα μηχανικού των Πολυτεχνικών Σχολών, δεν αποτελεί έκπληξη. Η κυβέρνηση αξιοποιεί την πανδημία προκειμένου σε καθεστώς «έκτακτης ανάγκης» με το λαό σε «κατ’ οίκον περιορισμό» να επισπεύσει τη νομοθέτηση και εφαρμογή αντιλαϊκών «εκκρεμοτήτων» ετών, για λογαριασμό των επιχειρηματικών ομίλων και της Ε.Ε., που δεν κατάφεραν να ολοκηρώσουν προηγούμενες κυβερνήσεις.
Η κυβέρνηση ΝΔ πέρασε πριν ένα χρόνο τροπολογία για την παραπέρα ισοτίμηση ιδιωτικών κολλεγίων εξωτερικού με τα ελληνικά Πανεπιστήμια εφαρμόζοντας τη βασική πτυχή των στρατηγικών στόχων της Συνθήκης της Μπολόνια. Έπιασε το «νήμα» από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που, με το νόμο Γαβρόγλου, κατάργησε ουσιαστικά το ΣΑΕΠ αντικαθιστώντας το με ένα πιο ευέλικτο όργανο, το ΑΤΕΕΝ (Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας), για να διευκολύνει περαιτέρω την αναγνώριση πτυχίων του εξωτερικού από κολέγια, προχώρησε σε άρση της «μεταβατικής περιόδου» απλοποιώντας τις διαδικασίες ισοτίμησης. Δεκαετίες πλέον, κάθε κυβέρνηση πρόσθετε έναν ακόμα κρίκο σε μια μακρόχρονη αλυσίδα αντιλαϊκών ρυθμίσεων, με στόχο την «απελευθέρωση» του επαγγέλματος, μεταξύ άλλων και του Μηχανικού, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και των ομίλων.
Η διαδικασία ξεκίνησε από το 1989 (οδ.89/48/ΕΟΚ) και ολοκληρώθηκε το 2005, με την οδηγία 2005/36/ΕΕ, την οδηγία Μπολκενστάιν και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, που ενσωματώθηκαν στην εθνική νομοθεσία. Από τότε τέθηκε το ζήτημα της αντιστοίχισης πτυχίων κάθε κατηγορίας και προσόντων αποφοίτων.
- Οι νομοθετικές παρεμβάσεις των ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ για την «ισοτίμηση» των κολλεγίων
- Το ΠΔ 99/2018 του Σπίρτζη για τη «Ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού με καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων για κάθε ειδικότητα» που έφερε το «διαίρει και βασίλευε» στους επιστημονικούς συλλόγους, με συντεχνιακή αντιπαράθεση και προσφυγές στο ΣτΕ
- Η «αναβάθμιση» των διπλωμάτων πολυτεχνείων μέσω του integrated master για τη δήθεν «υπεράσπιση» των ακαδημαϊκών τίτλων και του επαγγέλματος στην πράξη νομοθέτησε την αναγνώριση του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων και την κατάταξη των βαθμίδων εκπαίδευσης με βάση πιστωτικές μονάδες. Δηλαδή νομιμοποίησε την απόδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων στο επίπεδο του «Bachelor», στο επίπεδο «πτυχίου» των 3ετών ή 4ετών σπουδών (κολλεγίων, πανεπιστημίων εξωτερικού, πρώην ΑΤΕΙ).
Οι ρυθμίσεις αυτές αλληλοσυμπληρώνονται και μετατρέπουν το πτυχίο σε ένα «προσόν», που αθροίζεται στο καλάθι των προσόντων και πιστοποιητικών. Στην ενιαία ευρωπαΙκή αγορά πτυχίων και προσόντων «πιστοποιημένες» σπουδές Μηχανικού αποτελούν αυτές που κάθε φορά επιλέγει ο εργοδότης ανάλογα με τις ανάγκες κερδοφορίας του και όχι αυτές που διασφαλίζουν ολόπλευρη επιστημονική γνώση.
Οι κυβερνήσεις και οι επιχειρηματικοί όμιλοι θέλουν απόφοιτους τριετών, τετραετών, πενταετών σπουδών και κολεγίων, που όλοι θα ανταγωνίζονται για μια θέση εργασίας με ισοπεδωμένα δικαιώματα, θα είναι εγκλωβισμένοι σε συνθήκες ανασφάλιστης και κακοπληρωμένης δουλειάς, χωρίς κατώτερο μισθό μέσω ΣΣΕ, στο «όνομα» του μεταξύ τους ανταγωνισμού. Ταυτόχρονα σπρώχνουν στην έξοδο απ’ το επάγγελμα όσους αυταπασχολούμενους είχαν ακόμα τη δυνατότητα να ζουν απ’ τη δουλειά τους προκειμένου να καταλάβουν κι ́αυτό το μικρό κομμάτι επαγγελματικής «ύλης», εφόσον μόνο οι μεγάλες εταιρείες θα διαθέτουν όλες τις «πιστοποιήσεις» της αγοράς. Στόχος αυτής της πολιτικής είναι η φθηνότερη εργατική δύναμη, προκειμένου να μπορεί το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό να σπουδάζει και να μετακινείται «ευέλικτα» από δουλειά σε δουλειά και από χώρα σε χώρα, όπου απαιτεί το κεφάλαιο κάθε φορά.
Οι «κάθε απόχρωσης» διοικήσεις του ΤΕΕ συνεργοί στο έγκλημα της ισοπέδωσης δικαιωμάτων
Δεν αποτελούν έκπληξη ούτε οι σημερινές «κορώνες» της ηγεσίας του ΤΕΕ ενάντια στην κυβερνητική μεθόδευση, για την οριστική απαξίωση των διπλωμάτων αποφοίτων Πολυτεχνικών Σχολών. Ακόμα και την ύστατη στιγμή η ηγεσία του ΤΕΕ δήθεν «υπερασπίζεται» τα δικαιώματα των Διπλωματούχων Μηχανικών επικαλούμενη το Κοινοτικό Δίκαιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επικαλείται ακριβώς το δίκαιο που ισοπέδωσε τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα των αποφοίτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης στα πλαίσια της «ενιαίας αγοράς» προσόντων και πτυχίων της Ε.Ε.
Ισχυρίζεται ότι μπορεί να «διασώσει» διπλώματα και επαγγελματικά δικαιώματα Μηχανικού «εντός πλαισίου» με αλλαγές που προωθεί στον τρόπο εξέτασης για την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος και επιχείρησε να περάσει από την Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ τον περασμένο Ιούλη, ανεπιτυχώς λόγω κατακραυγής των σωματείων των μηχανικών και κινητοποίησης των φοιτητικών συλλόγων του ΕΜΠ.
Θέλει να θεσμοθετήσει κοινές γραπτές εξετάσεις για όλους τους υποψήφιους μηχανικούς, με ύλη από θεματικές ενότητες ανά βασική ειδικότητα Μηχανικού. Ως αρμόδια «επαγγελματική οργάνωση» με μορφή ΝΠΔΔ, επιδιώκει να αναλάβει το ρόλο του «φορέα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων» για το σύνολο των πτυχίων δημιουργώντας μια «κοινή δεξαμενή» από απόφοιτους πολυτεχνείων, πτυχιούχους των πενταετούς φοίτησης πρώην ΣΤΕΦ -ΑΤΕΙ και των “Bachelors” ξένων πανεπιστημίων και κολλεγίων, οι οποίοι θα περνούν από γραπτές εξετάσεις προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο επάγγελμα. Ταυτόχρονα θέλει να αναλάβει ρόλο «φορέα πιστοποίησης» του συνόλου των τεχνικών επαγγελμάτων στις κατασκευές (βλ. τεχνίτες της οικοδομής κ.α.) και να τηρεί τα μητρώα διαβαθμισμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων (ΜΕΚ, Μητρώα Μελετητών κλπ.)
Το θερινό «σχέδιο» του ΤΕΕ ανέφερε ότι τα «προσόντα» των πτυχιούχων εξωτερικού και κολλεγίων θα εξετάζει μια πενταμελής επιτροπή και εφόσον κριθούν επαρκείς θα αποκτούν αυτόματα άδεια άσκησης επαγγέλματος. Εναλλακτικά θα υποχρεώνονται να κάνουν «πρακτική άσκηση» ή θα δίνουν γραπτές εξετάσεις «δοκιμασίας» για την άδεια επαγγέλματος.
Η «επιτυχία» στις εξετάσεις απόκτησης άδειας άσκησης επαγγέλματος, αποτελεί μόνο την «εισαγωγή» σε ένα δια βίου κύκλο πιστοποιήσεων, μέσω σεμιναρίων, προϋπηρεσίας (έως και 12 ετών) και εξετάσεων στις διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες Μηχανικού. Κάθε πιστοποιούμενη δραστηριότητα αντιστοιχεί σε ένα επιμέρους τμήμα των κατακερματισμένων επαγγελματικών δικαιώματων κάθε ειδικότητας Μηχανικού. Ενώ θα υπάρχουν αλληλοαποκλειόμενες, για τον ίδιο μηχανικό, πιστοποιήσεις: λόγω νομικών περιορισμών π.χ. «ασυμβίβαστου» των ρόλων «ελεγκτή δόμησης» έναντι του «επιβλέποντα» ή του «μελετητή», λόγω κόστους για τον εργαζόμενο και απόκτησης εμπειρίας.
Οι επαγγελματικές εξετάσεις είναι ο μηχανισμός μέσω του οποίου υλοποιείται η πλήρης αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα. Μέσω αυτών υλοποιείται στην πράξη η «εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων», όπως καθορίζει η κοινοτική νομοθεσία μέσω της Οδηγίας της Μπολώνια (2005/36). Όποιος περνά τις εξετάσεις αυτές θα έχει πρόσβαση στα «κοινά» δικαιώματα κατόπιν νέας πιστοποίησης.
Η ηγεσία του ΤΕΕ επαναλαμβάνει διαχρονικά τον ίδιο ισχυρισμό για να δικαιολογήσει τη στάση της: «οι διπλωματούχοι των Πολυτεχνείων θα πετυχαίνουν στις εξετάσεις, ενώ οι 3ετείς του εξωτερικού όχι». Δεν τσιμπάμε το «δόλωμα» για να αποδεχτούμε τις γραπτές εξετάσεις. Όταν αυτές «κατοχυρωθούν» θα λειτουργήσουν ως «κόσκινο» ελέγχου της εισόδου στο επάγγελμα, ανεξάρτητα από τον ακαδημαϊκό τίτλο. Θα λειτουργήσουν ως νέος επιπλέον μηχανισμός πίεσης για τη διάσπαση των ενιαίων σπουδών σε Bachelor και Master, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής που επιβάλλει την «προσαρμογή» των ΑΕΙ στη «νέα κανονικότητα» της επιχειρηματικότητας και της εμπορευματοποίησης της γνώσης.
Η σημερινή όσο και οι προηγούμενες ηγεσίες του ΤΕΕ, διακομματικά και διαχρονικά πρόταξαν το απατηλό δίλημμα: Να «συνδιαμορφώσουμε» το πλαίσιο της «διαβαθμισμένης πρόσβασης» με πιστοποιήσεις, γραπτές εξετάσεις κλπ. ή να «καταστραφούμε» με πλήρης «απορρύθμιση» και «ισοπέδωση» με τα κολλέγια; Οι εργαζόμενοι μηχανικοί πρέπει να απορρίψουμε το δίλημμα γιατί το ΤΕΕ οδηγεί στην ισοπέδωση των πτυχίων μέσω των γραπτών εξετάσεων και της πιστοποίησης.
Ο αγώνας συνεχίζεται: για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής, για τις σύγχρονες ανάγκες μας
Οι μισθωτοί και αυταπασχολούμενοι Μηχανικοί είναι ώρα να οργανώσουμε την αντεπίθεσή μας, να σημαδέψουμε τον πραγματικό «ορατό» αντίπαλο, τους επιχειρηματικούς ομίλους, που θέλουν να μας φορτώσουν ξανά τα βάρη της νέας καπιταλιστικής κρίσης. Μοναδικός ρεαλιστικός δρόμος για το μέλλλον μας είναι η σύγκρουση με την πολιτική του κεφαλαίου, των κυβερνήσεων του, την ΕΕ και το ΝΑΤΟ που τη στηρίζουν.
Να δυναμώσουμε τον αγώνα για την ακύρωση των αντιλαϊκών νόμων, για την υπεράσπιση των εργασιακών, μισθολογικών και ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων, ενάντια στην εργοδοτική τρομοκρατία των απολύσεων, της εκ πριτροπής εργασίας και της εξαντλητικής τηλεργασίας, της μείωσης μισθών και δικαιωμάτων. Για την υπογραφή ΣΣΕ με αναπλήρωση των απωλειών σε κάθε κλάδο. Για την ανατροπή της επίθεσης στο ασφαλιστικό με κατάργηση των νόμων Κατρούγκαλου -Βρούτση και της ανταποδοτικότητας στην ασφάλιση.
Ο αγώνας για να καθυστερήσουν ή να ακυρωθούν οι τελικές ρυθμίσεις για την "απελευθέρωση" του επαγγέλματος, την πιστοποίηση των δραστηριοτήτων, την απαξίωση των πτυχίων μέσω της πολιτικής της ΕΕ και των ρυθμίσεων που στηρίζει το ΤΕΕ, αντικειμενικά πρέπει να προσανατολίζεται στην ανατροπή της πολιτικής του κεφαλαίου, τη ρήξη και αποδέσμευση από ΝΑΤΟ και ΕΕ, την προοπτική της εργατικής –λαϊκής εξουσίας με κοινωνικοποίηση των επιχειρηματικών ομίλων.
Παλεύουμε για τη ζωή που μας αξίζει με βάση τις σύγχρονες δυνατότητες που δίνει η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας.
Δεν υποστέλλουμε τη σημαία των αναγκών μας. Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την κάλυψη τους.
Διεκδικούμε:
Κατάργηση κάθε μορφής εξετάσεων για την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος, το ακαδημαϊκό δίπλωμα μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος.
Κατάργηση των ρυθμίσεων εξίσωσης των πανεπιστημίων με τα ιδιωτικά κολέγια.
Ανατροπή της πολιτικής της ΕΕ για την «απελευθέρωση» των επαγγελμάτων σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Αντίσταση, απειθαρχία, ανυπακοή στις επιταγές της ΕΕ για την παιδεία και τα επαγγελματικά δικαιώματα, καμιά εφαρμογή των οδηγιών της ΕΕ, κατάργηση όλων των νόμων και ΠΔ που τις ενσωματώνουν στην εθνική νομοθεσία.
Καμιά μετατόπιση της «τεχνικής ευθύνης» από το κράτος και την εργοδοσία στον εργαζόμενο μηχανικό
Ενιαίο δημόσιο δωρεάν σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς ταξικούς φραγμούς και αντιεπιστημονικούς διαχωρισμούς των σπουδών σε κύκλους και των ιδρυμάτων σε κατηγορίες. Να διαμορφώνει επιστήμονες με υψηλή ειδίκευση και επαγγελματική επάρκεια και γενικό μορφωτικό επίπεδο.
Κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου αναδιάρθρωσης των δημόσιων έργων και μελετών που επιταχύνουν τη συγκέντρωση μελετών και έργων στα χέρια του μεγάλου κεφαλαίου (ΣΔΙΤ, Συμβ.Παραχώρησης, ΓΟΚ, αυθαίρετα, οικοδομικές άδειες κ.λπ.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου