Παρασκευή, 26 Ιουνίου 2020

Χουντικό νομοθετικό έκτρωμα της ΝΔ με υπογραφή Γεώργιου Παπαδόπουλου & Παττακού για τις «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΣΥΝΑΘΡΟΙΣΕΙΣ»

"Ελλάς Ελλήνων Αστυνομικών": Το χουντικής έμπνευσης νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ είναι μια απο τις πιο απροκάλυπτες και μεγαλύτερες επιθέσεις στα δημοκρατικά δικαιώματα και τις λαικές ελευθερίες που γνώρισε η χώρα απο την μεταπολίτευση και μετά. 

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο-τερατούργημα, ένα σύγχρονο "Ιδιώνυμο" χουντικού τύπου (με την κυριολεκτική και όχι με την μεταφορική έννοια). Ουσιαστικά το νομοσχέδιο Μητσοτάκη-Χρυσοχοΐδη είναι η "μετάφραση" του Νομοθετικού Διατάγματος 794/1971 της χούντας για τις "δημόσιες συναθροίσεις".

Μάλιστα, σε ορισμένα σημεία η συγκριτική ανάγνωση των δύο κειμένων δείχνει ότι στην πραγματικότητα έχει γίνει απλά μεταφορά από την καθαρεύουσα του 1971, στην δημοτική!


Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο εισάγει ορισμούς για έννοιες όπως "δημόσια υπαίθρια συνάθροιση", με βάση τους οποίους προχωράει όχι μόνο στην απαγόρευση και τον περιορισμό των διαδηλώσεων αλλά και γενικά των συγκεντρώσεων! Αναθέτει στην αστυνομία (και στους μηχανισμούς της, που διατήρησαν και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις) υπερεξουσίες, αφού, πέρα από το ρόλο στην επιβολή του νόμου, αναλαμβάνει και...καθήκοντα ερμηνείας του νόμου. 
1.    Με βάση το νομοσχέδιο,η αστυνομία θα καθορίζει κατά το δοκούν τους περιορισμούς που πρέπει να επιβληθούν σε μια διαδήλωση, ακόμα και επινοώντας δικούς της! Η αστυνομίαθα αποφασίζει εκ των προτέρων αν θα επιτραπεί μια δημόσια συνάθροιση! 
2.    Το νομοσχέδιο εισάγει προκλητικούς αντιδραστικούς περιορισμούς, όπως η απαγόρευση "παρακώλυσης της πρόσβασης σε δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς κοινής ωφέλειας". Δηλαδή, εκ των προτέρων απαγορεύονται οι διαδηλώσεις μπροστά στα υπουργεία για τα εκτρωματικά τους νομοσχέδια ή π.χ. στη ΔΕΗ για τις κατά συρροή διακοπές ρεύματος στα λαϊκά νοικοκυριά. 
3.    Εισάγει ως απαράδεκτη προϋπόθεση για την απαγόρευση ή μη της διαδήλωσης - συγκέντρωσης τη συνεκτίμηση γενικά του αριθμού των συμμετεχόντων. Έτσι πχ ένα σωματείο σε μια επιχείρηση εκατοντάδων εργαζομένων μπορεί να μην μπορεί να να πραγματοποιήσει παράσταση διαμαρτυρίας στον δρόμο για μια απόλυση η εργατικό ατύχημα (εργάτες σκοτώνονται κάθε μέρα) με το πρόσχημα του αριθμού (που και αυτός θα αποφασίζεται αυθαίρετα). Ο πραγματικός στόχος του χουντικού νόμου Μητσοτάκη-Χρυσοχοίδη είναι όλες οι διαδηλώσεις και συναθροίσεις, ανεξάρτητα απο αριθμό. Αυτο φαίνεται απο όλες τις πλευρές του νομοσχεδίου. 
4.    Το νομοσχέδιο εισάγει νέες προϋποθέσεις για τη δυνατότητα διάλυσης μιας διαδήλωσης-συγκέντρωσης, ξεπερνώντας κατά πολύ αυτές που περιοριστικά θέτει το Σύνταγμα, όπως η πραγματοποίηση χωρίς γνωστοποίηση, ή η μη συμμόρφωση στους περιορισμούς (π.χ. θα μπορούσε να διαλυθεί μια συγκέντρωση - διαδήλωση γιατί οι διαδηλωτές κάλυψαν τρεις λωρίδες του οδοστρώματος, αντί για τις δύο που θα τους είχε "επιτραπεί"). 
5.    Ανάγεται σε ιδιώνυμο αδίκημα η συμμετοχή στη συγκέντρωση - διαδήλωση, η πραγματοποίηση χωρίς γνωστοποίηση, ή η μη συμμόρφωση στους περιορισμούς αφού τιμωρούνται με φυλάκιση ενός έτους όσοι "μετέχουν σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, ηοποία έχει απαγορευθεί νόμιμα με απόφαση της αρμόδιας αστυνομικής αρχής" και όσοι "δεν συμμορφώνονται προς τους περιορισμούς που επιβάλλει η παριστάμενη αστυνομική αρχή
6.    Ο χουντικός νόμος της κυβέρνησης για την απαγόρευση των συγκεντρώσεων - διαδηλώσεων, ποινικοποιεί με φυλάκιση ενός έτους την προσπάθεια "παρεμπόδισης διεξαγωγής δημόσιας συνάθροισης". ΄'Ετσι μπορεί να ποινικοποιηθεί π.χ. η διαμαρτυρία σωματείων και φορέων για συγκεντρώσεις μίσους, με ρατσιστικό περιεχόμενο κ.λπ.,χρυσαυγιτών ή άλλων φασιστοειδών). Δηλαδή την ώρα που καταργεί βασικά δημοκρατικά δικαιώματα, εισάγει διατάξεις προστασίας... συγκεντρώσεων πχ των ναζί απο το εργατικό και αντιφασιστικό κίνημα! 
7.    Ορίζεται ότι "ο οργανωτής δημόσιας συνάθροισης ευθύνεται για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας από τους συμμετέχοντες στη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση", ανοίγοντας δρόμο για περισσότερες προβοκατόρικες προσπάθειες, στοιχείων που συνδέονται με τον κρατικό κατασταλτικό μηχανισμό, να προκαλέσουν επεισόδια σε μια συγκέντρωση με σκοπό είτε τη διάλυσή της είτε/και την οικονομική εξόντωση των φορέων, σωματείων κ.λπ. που τη διοργανώνουν! 

Το χουντικό τερατούργημα της ΝΔ δεν είναι έργο απλά κάποιων "ακραίων". Δεν έρχεται μόνο απο τα παρελθόν. Έρχεται κυρίως απο το παρόν και το μέλλον της "κανονικότητας" των "επενδύσεων", των μνημονιακών μέτρων, των αντιλαικών νόμων που ψήφισαν η εφάρμοσαν όλες οι αστικές κυβερνήσεις. Ερχεται να δέσει με την νέα επίθεση στα εργατικά δικαιώματα που προωθείται σε όλα τα επίπεδα, με αφορμή και την πανδημία. Η κανονικότητά τους επιτάσσει σιγή νεκροταφείου. Εξάλλου ο περιορισμός των διαδηλώσεων ήταν σταθερός και διαχρονικός "πόθος" κυβερνήσεων, "επενδυτών", επιχειρηματικών ομίλων, δήθεν "προοδευτικών" Δημάρχων, "αυθόρμητη" αγωνία των ΜΜΕ της ολιγαρχίας κ.α. 

Τώρα όλες αυτές οι απόψεις ενώνονται στον χουντικό νόμο της ΝΔ, που η κυβέρνηση επιχειρεί να ψηφίσει μέσα στο καλοκαίρι, ώστε απο Σεπτέμβρη να επιβληθεί αστυνομοκρατία. 
Έίναι πρόκληση ακόμα και η εμφάνιση του κατάπτυστου νομοσχεδίου στην Βουλή. Θα καταδικαστεί και θα ανατραπεί στην πράξη, απο τους εργατικούς αγώνες. Μπορούμε και πρέπει να τους σταματήσουμε.

Συγκριτικός πίνακας με τον νόμο της χούντας, εδώ, 
 ή ΕΔΩ.:


ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΝ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 794 ΦΕΚ Α 1/1.1.1971

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ Ν.Δ «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΣΥΝΑΘΡΟΙΣΕΙΣ»

Διάλυση 
Συνάθροισης
Διάλυση Δημόσιας Συνάθροισης
1. Η αστυνομική αρχή δύναται να διαλύση δημοσίαν, κατά  το  παρόν Νομοθετικόν   Διάταγμα,  συνάθροισιν  εις  τας  ακολούθους  και  μόνον περιπτώσεις:

α) Εάν ο  διοργανώσας  την  δημοσίαν συνάθροισιν,  ή  μέλος  της οργανωτικής αυτής επιτροπής ή τις των ορισθέντων ομιλητών, εμπίπτη εις τινα των περιπτώσεων των διατάξεων του άρθρου 2 του παρόντος.

β)  Εάν η δημοσία συνάθροισις δεν εγνωστοποιήθη προσηκόντως, κατά τα οριζόμενα εν παραγράφοις 4 και 5 του άρθρου 3 του παρόντος,  ή  εάν πραγματοποιήται   κατά   παράβασιν   ουσιωδών   όρων   της   γενομένης γνωστοποιήσεως.

γ) Εάν η δημοσία εν υπαίθρω συνάθροισις  πραγματοποιήται,  καίτοι απαγορευθείσα  κατά  τα  οριζόμενα εν παραγράφοις 1 έως 5 του άρθρου 6 του παρόντος.

δ) Εάν η δημοσία συνάθροισις διεξάγεται κατά παράβασιν όρου τινός εκ των οριζομένων εν άρθροις 4,  5  και  6  παράγραφοι  6  έως  9  του παρόντος και

ε)  Εάν  η  δημοσία  συνάθροισις  εξελίσσεται εις βιαίαν ή εκ της συνεχίσεως αυτής προκαλήται άμεσος κίνδυνος της ζωής ή  της  σωματικής ακεραιότητος των μετεχόντων ή εάν οι μετέχοντες ταύτης εκτρέπωνται εις αξιοποίνους πράξεις.

2.  Εις την περίπτωσιν του εδαφίου δ` της προηγουμένης παραγράφου η  αστυνομική  αρχή  οφείλει  πρό  πάσης  ενεργείας  να ζητήση από τον πρόεδρον της συναθροίσεως και τα μέλη της οργανωτικής αυτής επιτροπής, όπως αποκαταστήσουν την νόμιμον διεξαγωγήν ή άλλως κηρύξουν την  λήξιν ταύτης, μόνον δε εν αρνήσει ή αδυναμία τούτων, δικαιούται να προβή εις την διάλυσιν της συναθροίσεως.

3.  Ευθύς,  ως  η  αστυνομική  αρχή διατάξη την διάλυσιν δημοσίας συναθροίσεως, οι μετέχοντες ταύτης οφείλουν ν` απομακρυνθούν.  
Κανονισμός καταρτιζόμενος υπό των Αρχηγείων της  Χωροφυλακής  και της  Αστυνομίας Πόλεων, εγκρινόμενος δε διά Β.Διατάγματος, εκδιδομένου προτάσει των Υπουργών Δικαιοσύνης, Εσωτερικών και Δημοσίας Τάξεως  και δημοσιευόμενος  διά της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, θέλει καθορίσει τα της διαδικασίας  της  διαλύσεως,  ως  και  τας  προϋποθέσεις  και  τας συνθήκας,  υπό τας οποίας οι άνδρες της δημοσίας δυνάμεως και τα τυχόν μετ` αυτών  συμπράττοντα  όργανα, δύνανται,  πρός  διάλυσιν  δημοσίων συναθροίσεων  να  ποιήσωνται  χρήσιν  των  όπλων άνευ ουδεμιάς διά τας συνεπείας ευθύνης.  

Η διάλυση δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης που βρίσκεται σε εξέλιξη δύναται να διαταχθεί, εάν:

α. πραγματοποιείται παρά την έκδοση απόφασης απαγόρευσης του άρθρου 6 του παρόντος ή

β. συμμετέχοντες δεν συμμορφώνονται προς τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν σε σχέση με αυτή, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 7 του παρόντος ή

γ. μετατρέπεται σε βίαιη με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων, όπως επιθέσεων κατά προσώπων, εμπρησμών, φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών κατά της αστυνομικής δύναμης και ιδίως σε περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα ή από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος κατά της ζωής ή σωματική βλάβη ή

δ. από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος για τη ζωή ή τη σωματική ακεραιότητα των συμμετεχόντων ή συμμετέχοντες τελούν αξιόποινες πράξεις, πέραν εκείνων που αναφέρονται στη προηγούμενη περίπτωση ή

ε. πραγματοποιείται χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 3 του παρόντος, με την επιφύλαξη των οριζομένων στην παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου.

Απαγόρευση 
Συνάθροισης
Γνωστοποιηθείσης κατά το άρθρον  3 παράγραφοι  4  και  5  του παρόντος  δημοσίας  συναθροίσεως εν υπαίθρω, η αστυνομική αρχή δύναται να απαγορεύση ταύτην, εάν ήθελε  κρίνει,  μετ`  έρευναν,  ότι  εκ  της πραγματοποιήσεως  αυτής  επίκειται κίνδυνος διά την δημοσίαν τάξιν και ασφάλειαν, μη δυνάμενος να αποτραπή δι` ηπιωτέρων αστυνομικών μέτρων.

Αντί  της  πλήρους  απαγορεύσεως  δύναται,  δι` ητιολογημένης αποφάσεως της αρμοδίας  αστυνομικής  διά  την  απαγόρευσιν  αρχής,  να επιτραπή  η  συνάθροισις  υπό  όρους,  ως η μετάθεσις του χρόνου ή του τόπου της συναθροίσεως ή υπό άλλους ειδικούς περιορισμούς  πέραν  των υπό του παρόντος οριζομένων.

1. Επικείμενη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση μπορεί να απαγορευθεί αν:
α. επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, λόγω ιδιαιτέρως πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας, της ιδιοκτησίας και της πολιτειακής εξουσίας ή
β. απειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής σε ορισμένη περιοχή ή
γ. πρόκειται για δημόσια υπαίθρια συνάθροιση ο σκοπός της οποίας αντιτίθεται προς το σκοπό ήδη προγραμματισμένης γνωστοποιηθείσας κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του παρόντος και μη απαγορευθείσας συνάθροισης που πραγματοποιείται ή βρίσκεται σε εξέλιξη στην ίδια περιοχή ή εγγύς της ίδιας περιοχής και κατά το αυτό χρονικό διάστημα.
2. Στις περιπτώσεις (β) και (γ) της προηγούμενης παραγράφου η κατά την παρ. 1 του άρθρου 9 του παρόντος νόμου αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή δύναται να υποδεικνύει ενδεικτικά, ως εναλλακτικές επιλογές, άλλες περιοχές, κατάλληλες για την πραγματοποίηση της συνάθροισης.

Συνεργασία 
Οργανωτή
Αρχών
Ο  πρόεδρος  της  δημοσίας  συναθροίσεως  και  τα  μέλη  της ορισθείσης τυχόν οργανωτικής επιτροπής οφείλουν  να  παρίστανται καθ` όλην  την  διάρκειαν  της  συναθροίσεως.   Ο  πρόεδρος και τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής υποχρεούνται  να  μεριμνούν  διά  την κανονικήν διεξαγωγήν  της  συναναθροίσεως,  ως και διά την τήρησιν των διατάξεων του παρόντος και  των  κειμένων  νόμων,  λαμβάνοντες  πρός  τούτο  παν πρόσφορον  μέτρον  και  δικαιούμενοι να επικαλώνται την παρέμβασιν της Αστυνομίας. Δικαιούνται πρός τούτοις να διακόψουν την συνάθροισιν  και να  επαναλάβουν ταύτην εντός πάντοτε του ορισθέντος χρόνου αυτής ή και να κηρύξουν την λήξιν ταύτης ανά πάσαν στιγμήν.

Ο οργανωτής της συνάθροισης υποχρεούται να μεριμνά για την ομαλή διεξαγωγή της λαμβάνοντας κάθε αναγκαίο και πρόσφορο μέτρο. Ιδίως, ο οργανωτής της συνάθροισης:
α. συνεργάζεται άμεσα με την αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή και ιδίως με τον Αστυνομικό ή Λιμενικό Διαμεσολαβητή και συμμορφώνεται στις υποδείξεις τους παρέχοντας τη συνδρομή του στην προσπάθεια για την τήρηση της τάξης και την ομαλή πραγματοποίηση της συνάθροισης.
β. ενημερώνει τους μετέχοντες στη συνάθροιση για την υποχρέωσή τους να μη φέρουν και χρησιμοποιούν αντικείμενα πρόσφορα για την άσκηση βίας και ζητεί την παρέμβαση της αρμόδιας αστυνομικής ή λιμενικής αρχής για την απομάκρυνση ατόμων που φέρουν τέτοια αντικείμενα,
γ. ορίζει επαρκή αριθμό ατόμων, τα οποία παρέχουν συνδρομή στην περιφρούρηση της συνάθροισης.

Γνωστοποίηση 
Συνάθροισης
Ο   πρόεδρος   της  δημοσίας  συναθροίσεως  υποχρεούται  να γνωστοποιήση εγγράφως ταύτην εις την αστυνομικήν αρχήν του  τόπου,  εν τω  οποίω  η  συνάθροισις  μέλλει να πραγματοποιηθή, τεσσαράκοντα οκτώ τουλάχιστον ώρας πρό της ώρας της πραγματοποιήσεώς της.
Η έγγραφος γνωστοποίησις της δημοσίας συναθροίσεως  επιδίδεται εις  την  αρμοδίαν  αστυνομικήν  αρχήν  επί  αποδείξει  βεβαιούση  την ημερομηνίαν και ώραν επιδόσεως και δέον να περιλαμβάνη:
α)  Το  ονοματεπώνυμον  και  την  διεύθυνσιν  του  προέδρου   της συναθροίσεως και πάντων των κατά την παράγραφον 3 υπευθύνων προσώπων.
β) Την ημερομηνίαν και ώραν της συναθροίσεως.
γ)   Τον   ακριβή   τόπον,   εις   ον  η  συνάθροισις  μέλλει  να πραγματοποιηθή ή εν περιπτώσει κινουμένης συναθροίσεως  (πορείας)  την αφετηρίαν,  το τέρμα και την διαδρομήν, την οποίαν αύτη θα ακολουθήση, και
δ) Τον ειδικόν σκοπόν της συναθροίσεως.  

Η γνωστοποίηση γίνεται εγγράφως ή ηλεκτρονικά μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας της Ελληνικής Αστυνομίας και υποβάλλεται εγκαίρως πριν από την πραγματοποίηση της δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης. Η γνωστοποίηση περιλαμβάνει οπωσδήποτε τα στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας του οργανωτή, τον ακριβή τόπο, τον χρόνο έναρξης και τον εκτιμώμενο χρόνο λήξης, τον σκοπό καθώς και το προτεινόμενο δρομολόγιο της συνάθροισης. Δεν απαιτείται γνωστοποίηση για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις που πραγματοποιούνται για τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου.
3. Αυθόρμητη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση που δεν έχει γνωστοποιηθεί κατά τα οριζόμενα στις προηγούμενες παραγράφους δύναται να επιτραπεί εφόσον δεν διαφαίνονται κίνδυνοι διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας ή σοβαρής διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής. Στην περίπτωση αυτή η αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή καλεί τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, ενώ δύναται να επιβάλει περιορισμούς σύμφωνα με το άρθρο 8. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς καθώς και με την υποχρέωση ορισμού οργανωτή, η αστυνομική ή λιμενική αρχή δύναται να προβεί στη διάλυση της ανωτέρω συνάθροισης.
4. Με απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη θεσμοθετείται ειδική ψηφιακή πλατφόρμα μέσω της οποίας παρέχεται ενημέρωση στους πολίτες για τις τρέχουσες συναθροίσεις και λοιπές εκδηλώσεις και τις σχετιζόμενες με αυτές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.

Ευθύνη Οργανωτή
Ο πρόεδρος της δημοσίας συναθροίσεως, τα μέλη της  ορισθείσης τυχόν  υπ`  αυτού  οργανωτικής  επιτροπής,  ως  και  οι  ομιληταί  της συναθροίσεως, υπέχουν πάσας τας κατά  το  παρόν  Νομοθετικόν  Διάταγμα υποχρεώσεις  και  ευθύνας.  Προκειμένου  περί  δημοσίας συναθροίσεως διοργανουμένης υπό νομικού προσώπου ή ενώσεως προσώπων τας υποχρεώσεις και  ευθύνας  ταύτας  υπέχουν  ομοίως  και τα  συμπράξαντα  μέλη  των διοικητικών αυτών συμβουλίων.

Ο οργανωτής δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης ευθύνεται για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας από τους συμμετέχοντες στη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση. Από την ευθύνη αυτή απαλλάσσεται, εάν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροισης και αποδεικνύει ότι είχε λάβει όλα τα πρόσφορα και αναγκαία μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημίας, σύμφωνα με το άρθρο 4 του παρόντος νόμου.


Στοιχεία από: Praxis Review & Ημεροδρόμος


1 σχόλιο:

  1. Το δικαίωμα να μπορούν οι εργαζόμενοι να απεργούν, να διαδηλώνουν, το κέρδισαν με αγώνα και θυσίες.
    Δεν μπορεί καμιά κυβέρνηση να το βάλει στο γύψο

    ΑπάντησηΔιαγραφή