Σελίδες

19 Νοε 2017

Ποιος κάνει τις υποκλοπές;

Η συγκρότηση «συντονιστικού» των παρακολουθήσεων (βλέπε «Διεύθυνση Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών») και ο ρόλος του επικεφαλής του, Αθανάσιου Κοκκαλάκη...
Ο «Ριζοσπάστης», σχεδόν ένα χρόνο μετά τις καταγγελίες του ΚΚΕ για συνακροάσεις στο τηλεφωνικό κέντρο της έδρας της ΚΕ του Κόμματος στον Περισσό, και με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι με πρόταση της εισαγγελέα Πρωτοδικών Βάιας Ακριβού η δικογραφία οδεύει προς το αρχείο, φέρνει στην επιφάνεια στοιχεία για το πλέγμα των κρατικών μηχανισμών που κάνει τις υποκλοπές.
Τα ερωτήματα πολλά και αναπάντητα. Είναι άραγε άγνωστες για τους κρατικούς μηχανισμούς και θεσμούς οι διαδρομές των υποκλοπών; Δεν ξέρουν άραγε σε ποιες κατευθύνσεις να ψάξουν και επικαλούνται τον «δυσχερή έως αδύνατο εντοπισμό των καλούντων»;
Η προσπάθεια να απαξιωθούν και να μπουν άρον άρον στο αρχείο οι καταγγελίες του ΚΚΕ γεννά σοβαρά ερωτήματα για τις προθέσεις κυβέρνησης και αστικής Δικαιοσύνης, δημιουργεί υπόνοιες για συγκάλυψη και αφήνει σκιές και σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση του απορρήτου των τηλεφωνικών επικοινωνιών, που είναι ευθύνη της κυβέρνησης.
Παρουσιάζουμε λοιπόν σήμερα στοιχεία που είναι άλλωστε γνωστά σε όλους τους αρμόδιους.

Πολυπλόκαμοι κρατικοί μηχανισμοί
Με την τεχνολογική πρόοδο που υπάρχει σήμερα, υποκλοπές και συνακροάσεις μπορεί να κάνει θεωρητικά οποιοσδήποτε διαθέτει τα απαραίτητα τεχνικά μέσα.

Τα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι, άρα η υποψία δεν διαχέεται γενικώς. Επειδή τα πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά μέσα δεν διατίθενται γενικά στην αγορά, η δυνατότητα για μαζικές και εξελιγμένες υποκλοπές τηλεπικοινωνιών παραμένει «προνόμιο» κρατικών υπηρεσιών και μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων του τομέα της τεχνολογίας των επικοινωνιών, που προμηθεύουν με μέσα τα κράτη και συνεργάζονται μαζί τους στην ανάπτυξη της σχετικής τεχνολογίας και στις εφαρμογές.
Στην Ελλάδα, μαζικές υποκλοπές και συνακροάσεις έχουν τη δυνατότητα να κάνουν η ΕΥΠ, η λεγόμενη Αντιτρομοκρατική, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, η Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων και η Διεύθυνση Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών (ΔΙΔΑΠ), που ιδρύθηκε το 2014 και στην οποία θα αναφερθούμε στη συνέχεια. Τεχνική υποδομή υποκλοπών διαθέτουν επίσης η Διεύθυνση Στρατιωτικών Πληροφοριών (γνωστή ως «Στρατιωτική ΕΥΠ») και το 2ο Γραφείο (ΥΕΘΑ).
Πρόκειται για μηχανισμό υπηρεσιών που αναπτύσσεται σε όλη τη χώρα, αυξάνοντας τις επιχειρησιακές του δυνατότητες, και που βεβαίως έχει διασυνδέσεις. Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη, πέρα από το κλιμάκιο της ΕΥΠ υπάρχουν η Υποδιεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων και περιφερειακό τμήμα της ΔΙΔΑΠ. Τμήματα της ΔΙΔΑΠ υπάρχουν και σε κάθε έδρα Περιφέρειας, ενώ σε ορισμένες πόλεις υπάρχουν κλιμάκια της ΕΥΠ.

Σύμφωνα με ανθρώπους με καλή γνώση του χώρου, μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, τις μεγαλύτερες δυνατότητες μαζικών υποκλοπών στην Ελλάδα τις είχε η ΕΥΠ, ενώ η Αντιτρομοκρατική δεν μπορούσε να ξεπεράσει τις 5.000 ταυτόχρονες υποκλοπές. Ετσι, η ΕΛ.ΑΣ. χρησιμοποιούσε τους παρόχους τηλεπικοινωνιών για μαζικές υποκλοπές που αφορούσαν το οργανωμένο έγκλημα, ή ζητούσε την υποστήριξη της ΕΥΠ.
Από τότε, σταδιακά άρχισαν να αυξάνονται οι δυνατότητες της ΕΛ.ΑΣ., με την ενίσχυση σε τεχνικό εξοπλισμό της Αντιτρομοκρατικής και την ίδρυση υπηρεσιών με αντικείμενο το διαδίκτυο (ηλεκτρονικό έγκλημα) και τη συλλογή και ανάλυση πληροφοριών (κέντρο πληροφοριών) και πλέον σύγχρονο εξοπλισμό. Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το 2009 άρχισε η συνολική αναβάθμιση των τεχνικών μέσων παρακολούθησης της ΕΛ.ΑΣ., με χρήση κονδυλίων της ΕΕ, για τη μετανάστευση, το οργανωμένο έγκλημα και την «τρομοκρατία».
Η ίδρυση του συντονιστικού ...των «κοριών»
Κομβικό ρόλο στην αναβάθμιση των μηχανισμών παρακολούθησης στην Ελλάδα έπαιξε η ίδρυση της ΔΙΔΑΠ το 2014, με βρετανική και αμερικανική συνδρομή. Η ΔΙΔΑΠ αποτελεί τον κεντρικό κόμβο ενός πανελλαδικού δικτύου συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών, με δυνατότητα πολλών χιλιάδων υποκλοπών ταυτόχρονα. Μεταξύ των δυνατοτήτων της είναι και η καταχώρηση όλων των επιβατών των διεθνών πτήσεων.
Η ΔΙΔΑΠ καλύπτει και άλλα Σώματα Ασφαλείας στον τομέα των πληροφοριών, όπως το Λιμενικό και την Πυροσβεστική. Ως κόμβος συνδέεται, συνεργάζεται και ανταλλάσσει πληροφορίες με τους αντίστοιχους κόμβους των κρατών της ΕΕ, αλλά και της Αμερικής. Οπως η Αντιτρομοκρατική, έτσι και η ΔΙΔΑΠ ελέγχεται απευθείας από τον αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. και υποτίθεται ότι εποπτεύεται η νομιμότητα του έργου της από εισαγγελέα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αστυνομικοί της έχουν υποχρεώσεις εχεμύθειας αντίστοιχες των πρακτόρων της ΕΥΠ.
Παρακολουθήσεις με χρήμα από την ΕΕ
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία χρηματοδοτήθηκε το 2016 με 820.000 ευρώ, μόνο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας, για την προμήθεια εξοπλισμού διασύνδεσης βάσεων δεδομένων, χωρίς να υπολογίζονται οι εθνικοί πόροι. Μάλιστα, την περίοδο αυτή, η συγκεκριμένη υπηρεσία μετακομίζει από τη ΓΑΔΑ (Αλεξάνδρας) στο Περιστέρι, σε δικό της χώρο, που θα διπλασιάσει - όπως φημολογείται - τις δυνατότητές της στη συλλογή και ανάλυση πληροφοριών.
Διευθυντής με «βαρύ» βιογραφικό
Από τον περασμένο Γενάρη, διευθυντής της ΔΙΔΑΠ είναι ο Ταξίαρχος της ΕΛ.ΑΣ. Αθανάσιος Κοκκαλάκης, αξιωματικός Ασφαλείας με προϋπηρεσία και κατάλληλη εκπαίδευση για μια τέτοια θέση.
Οπως προκύπτει από το βιογραφικό του, έχει εκπαιδευτεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε πολυάριθμα και ποικίλης ύλης προγράμματα και σεμινάρια στη Διαχείριση Μεγάλων Καταστροφών σε επίπεδο ΕΕ, Διαχείριση Πληροφοριών, Προστασία Υποδομών, Αντιτρομοκρατία, Προστασία Επισήμων, Αντιπαρακολούθηση και Εντοπισμό Υπόπτων, Ασφάλεια Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων, Διαχείριση Βομβιστικών Απειλών, Ερευνα και Εξερεύνηση, Διοίκηση Σκηνής, Ελεγχο Πρόσβασης, Αμυντικής Σκοποβολής και Αστυνομικής Αυτοπροστασίας.
Εκπαιδεύτηκε επίσης σε θέματα διαχείρισης κρίσεων από ειδικούς στο Ηνωμένο Βασίλειο (Home Office) και τις ΗΠΑ (National Defense University). Πριν αναλάβει διευθυντής της ΔΙΔΑΠ, είχε υπηρετήσει ως εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ. επί κυβέρνησης ΝΔ (2009) και σε θέσεις - κλειδιά στην Αντιτρομοκρατική, στη Διαχείριση Κρίσεων/Τμήμα Πληροφοριών, στην Ασφάλεια και στην Ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων.
Διασυνδέσεις με εξωτερικό...
Πέραν βεβαίως των ελληνικών κρατικών υπηρεσιών, μαζικές υποκλοπές και συνακροάσεις έχουν τις τεχνικές δυνατότητες να κάνουν και πολλές ξένες υπηρεσίες. Πολλές φορές έχουν κατηγορηθεί οι υπηρεσίες των ΗΠΑ (CIA, DEA, NSA, FBI) για υποκλοπές στη χώρα μας. Εκτός όμως από τις ΗΠΑ, στους χώρους των κρατικών υπηρεσιών είναι κοινό μυστικό ότι υποκλοπές γίνονται και από τις βρετανικές MI6 και «Scotland Yard», την ισραηλινή «Μοσάντ», την τουρκική ΜΙΤ, τις γερμανικές FSB και BND, καθώς και άλλες υπηρεσίες ευρωπαϊκών και όχι μόνο κρατών (Γαλλία, Ρωσία κ.ά.). Αυτονόητη είναι επίσης η συνεργασία και κατανομή έργου μεταξύ ελληνικών και ξένων υπηρεσιών στην τεχνολογία, τις εφαρμογές και τις υποκλοπές, ειδικά για αυτές «συμμάχων» κρατών, εντός ΝΑΤΟ και ΕΕ.
Ενα σύντομο ιστορικό
Η πρώτη καταγγελία του ΚΚΕ για τις τηλεφωνικές συνακροάσεις έγινε την 1/12/2016. Σύμφωνα με αυτήν, το τηλεφωνικό κέντρο στην έδρα της ΚΕ του Κόμματος στον Περισσό δεχόταν κλήσεις από απόρρητο τηλέφωνο, που όταν απαντιόνταν, ακουγόταν ταυτόχρονα να απαντούν τα τηλεφωνικά κέντρα και άλλων κομμάτων, συγκεκριμένα του ΣΥΡΙΖΑ, της ΝΔ και του Ποταμιού.
Με εντολή της εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ξένης Δημητρίου, η έρευνα της υπόθεσης ανατέθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών. Στις 5/4/2017 υπήρξε και νέα καταγγελία εκ μέρους του ΚΚΕ για επανειλημμένες οχλήσεις στο τηλεφωνικό του κέντρο, που αφορούσαν συνακροάσεις με τρίτους, μεταξύ των οποίων τα τηλεφωνικά κέντρα της ΝΔ και της Ενωσης Κεντρώων.
Στο μεσοδιάστημα, το ΚΚΕ και ο «Ριζοσπάστης» κατήγγειλαν πολλές φορές κωλυσιεργία στην έρευνα, ενώ έθεταν ερωτήματα και σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση του απορρήτου των τηλεπικοινωνιών, που είναι ευθύνη της κυβέρνησης. Τα ερωτήματα αυτά εντάθηκαν όταν στις 2/2/2017 η ΑΔΑΕ μεταβίβασε στην αρμόδια Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής το πόρισμά της σχετικά με την υπόθεση.
Το πόρισμα της ΑΔΑΕ
Από το όρισμα, προέκυπταν τα εξής αποκαλυπτικά στοιχεία:
  • Προς τα γραφεία του Κόμματος στον Περισσό, καθώς και προς τα γραφεία των Κομματικών Οργανώσεων της Αττικής, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, έγιναν συνολικά 47 κλήσεις με απόκρυψη αριθμού.
  • Οι κλήσεις αυτές φαίνεται ότι διενεργήθηκαν από 13 διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, με χρήση της τεχνικής της «παραποίησης προέλευσης τηλεφωνημάτων», ώστε να μην είναι εύκολος ο εντοπισμός του καλούντος. Για την υλοποίηση αυτής της τεχνικής, οι κλήσεις δρομολογήθηκαν μέσω διεθνών και εθνικών παρόχων τηλεπικοινωνιών, χρησιμοποιώντας και την τεχνολογία VOIP (Voice Over IP) δηλαδή τηλεφωνία μέσω διαδικτύου.
  • Κλήσεις έγιναν και μέσω τηλεφωνικού δικτύου, από το εξωτερικό, οι οποίες είναι δυνατό, κατόπιν σχετικής έρευνας, να διαπιστωθεί από πού προέρχονται ακριβώς και να ζητηθεί αποκάλυψη. Να σημειωθεί ότι το ΚΚΕ, από τις 9 Δεκέμβρη 2016, είχε καταθέσει στον αρμόδιο εισαγγελέα αίτημα για την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου στις εισερχόμενες κλήσεις που σχετίζονταν με τις καταγγελίες του.
Σημαντικές ενδείξεις και στοιχεία
Από τα στοιχεία που περιγράφονται στο πόρισμα της ΑΔΑΕ, προέκυπτε σαφώς ότι αυτός που πραγματοποιούσε τις κλήσεις είχε γνώση υψηλής τεχνολογίας. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για ενέργεια ενός ερασιτεχνικού μηχανισμού, αλλά για παρέμβαση που απαιτεί εξειδικευμένη γνώση, τόσο σε θεωρητικό, όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο.
Επιπλέον, το πόρισμα της εισαγγελέα Πρωτοδικών κάνει λόγο για «παραποιημένη προέλευση τηλεφωνημάτων», που προέκυψε από την άρση του απορρήτου των τηλεπικοινωνιών. Ως εκ τούτου, επιβεβαιώνονται όσα έγραφε ο «Ριζοσπάστης» αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος της ΑΔΑΕ και συγκεκριμένα:
«Από ειδικούς επιστήμονες του αντικειμένου, επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που από την περαιτέρω έρευνα προκύψει ότι έχει υπάρξει παραποίηση των στοιχείων και αυτών των κλήσεων (σ.σ. μέσω τηλεφωνικού δικτύου από το εξωτερικό), τότε μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι αποκλείεται η εμπλοκή κάποιου απλού πολίτη, γιατί τέτοια διαδικασία, τέτοιου επιπέδου, δεν γίνεται με τον οποιονδήποτε τεχνικό τρόπο, δηλαδή από μη εγκεκριμένο προσωπικό, αλλά χρειάζεται παρέμβαση υπηρεσίας».
Η αρμόδια εισαγγελέας, όμως, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι είναι «δυσχερής, έως αδύνατος» ο εντοπισμός των καλούντων και δρομολογεί άρον - άρον την αρχειοθέτηση της υπόθεσης..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου