Κυριακή, 13 Ιανουαρίου 2013

Τηλεόραση - ΜΜΕ: Επιχείρηση «διαπλεκόμενα χέρια» κατά 902 TV


Σε θρίλερ για γερά διαπλεκόμενα νεύρα και ακόμη πιο διαπλεκόμενα συμφέροντα εξελίσσεται η επιχείρηση συρρίκνωσης της τηλεοπτικής αγοράς. Στο επίκεντρο βρίσκεται η τηλεοπτική άδεια του 902 TV του ΚΚΕ, την οποία αιφνιδιαστικά οι μισοί καναλάρχες ζήτησαν από το ΕΣΡ να πάρει πίσω, προειδοποιώντας το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο με αιχμές για «παραβίαση καθήκοντος». Φυσικά οι εποπτεύοντες κρατικοί φορείς «ξύπνησαν» από τον θεσμικό λήθαργό τους μόλις διάβασαν την απαίτησή τους.
 
Το θρίλερ ξεκίνησε στις 3 Ιανουαρίου όταν ξαφνικά στο κεντρικό δελτίο του Alpha μεταδόθηκε η είδηση πως η ΕΙΤΗΣΕΕ, η ένωση ιδιοκτητών καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας, με ανακοίνωσή της ζητά από το ΕΣΡ να πάρει πίσω την άδεια του 902 TV, το οποίο σταμάτησε να εκπέμπει. Το γιατί το ζητούσε αναφερόταν επίσης: «Το γεγονός αυτό (της μη ανάκλησης άδειας από το ΕΣΡ) δίνει σε ορισμένους την ευκαιρία να συζητούν περί εξαγοράς της συχνότητας από το ΚΚΕ και να περιφέρουν σχετικές παράνομες προτάσεις σε υποψήφιους χρηματοδότες, επωφελούμενοι της αδικαιολόγητης ανοχής του ΕΣΡ». Αυτό που ενόχλησε δηλαδή την ΕΙΤΗΣΕΕ ήταν η πιθανότητα εξαγοράς του καναλιού του ΚΚΕ και η επαναλειτουργία του υπό την ενημερωτική μπαγκέτα του Νίκου Χατζηνικολάου, γεγονός που σημαίνει πως αυτόματα αποκτούν έναν μεγάλο ανταγωνιστή στο δικό τους γήπεδο.

Το θρίλερ απέκτησε σασπένς όταν δυο μέρες μετά, ο πρόεδρος της ΕΙΤΗΣΕΕ Πάνος Κυριακόπουλος (Star) δήλωσε στο site της real.gr πως«δεν εκδώσανε ποτέ τέτοια ανακοίνωση»! Το κράτος μια μέρα μετά την απαίτηση ορισμένων – όπως αποδείχθηκε –καναλαρχών ενεργοποιήθηκε ταχύτατα. Με την υπογραφή του γενικού γραμματέα Ιωάννη Παναγιωτόπουλου η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης ζητά στις 4 Ιανουαρίου κατεπειγόντως από το ΕΣΡ να επιληφθεί του θέματος 902 TV. Ο πρόεδρος του ΕΣΡ Ιωάννης Λασκαρίδης, ο οποίος μελετά την υπόθεση των σταθμών που δεν εκπέμπουν με ειδική επιτροπή από τον Νοέμβριο του 2012, δίνει εντολή για κατάθεση εισήγησης μόνο για τον 902 TV. Και για αύριο Παρασκευή προγραμματίζεται έκτακτη συνεδρίαση της ολομέλειας του ΕΣΡ με εισήγηση της νομικής υπηρεσίας να αρθεί η τηλεοπτική άδειά του. Το ΚΚΕ αντέδρασε άμεσα και με ανακοίνωση της διεύθυνσης του 902 TV, το απόγευμα της περασμένης Τρίτης, αναφέρει ότι το κανάλι ξαναβγαίνει στον αέρα. «Τις τελευταίες ημέρες ξεδιπλώνεται μια πολύμορφη επιχείρηση με στόχο την αφαίρεση της άδειας της τηλεόρασης του 902, με πρόσχημα την αναστολή της εκπομπής τηλεοπτικού προγράμματος. Είναι μια επιχείρηση ολοφάνερα και προκλητικά επιλεκτική, αφού σε καμία ανάλογη περίπτωση μέχρι σήμερα δεν υπήρξαν παρόμοιες συνέπειες», σημειώνει.

Το ΚΚΕ έχει απόλυτο δίκιο. Ποτέ άλλοτε δεν επιχειρήθηκε να πάρει πίσω το κράτος την άδεια σε ένα κανάλι. Ούτε και δόθηκαν ποτέ επίσημες άδειες λειτουργίας. Κι όσες συχνότητες, ραδιοφωνικές ή τηλεοπτικές, μείνουν ελεύθερες σε περίπτωση που βάλει λουκέτο κάποιος σταθμός, κανείς από το κράτος δεν ενδιαφέρεται να τις πάρει πίσω ή να τις νοικιάσει σε νέους παίκτες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε ραδιόφωνο και τηλεόραση. Το μόνο που επιτρέπουν οι νόμοι των ΜΜΕ είναι η πώληση των ραδιοτηλεοπτικών εταιρειών, οι οποίες έχουν και τις συχνότητες. Το ραδιοτηλεοπτικό παιχνίδι είναι κομμένο και ραμμένο στους κανόνες που έφτιαξαν από κοινού κυβερνήσεις και καναλάρχες.Ποιους φοβούνται οι διαπλεκόμενοι; Τρέμουν την είσοδο νέων παιχτών όπως ο Χατζηνικολάου;
 
 
 
Διαβάστε στη συνέχεια και το σχετικό άρθρο από το σημερινό "Ριζοσπάστη":
 
Κάτω τα χέρια από τον «902»
 
Μια πολύμορφη επιχείρηση για την αφαίρεση της άδειας της τηλεόρασης του «902» βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες μέρες από τα αστικά ΜΜΕ, ενταγμένη στη γενικότερη επίθεση ενάντια στο ΚΚΕ και στα Μέσα του.
 
Με πρόσχημα την αναστολή της εκπομπής τηλεοπτικού προγράμματος από το σταθμό εμφανίστηκαν πριν περίπου 10 μέρες οι πρώτες στοχευμένες παρεμβάσεις ορισμένων ιδιωτικών καναλιών και των ιδιοκτητών τους ενάντια στον «902» με ρεπορτάζ στα κεντρικά τους δελτία ειδήσεων. Ο «Alpha» και ο ΣΚΑΪ έφτασαν σε σημείο να μεταδώσουν δήθεν ανακοίνωση της ΕΙΤΗΣΕΕ (Ενωση Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας) στις 3 Γενάρη 2013, που καλούσε το ΕΣΡ, «ως αρμόδιο όργανο, να κινήσει τις διαδικασίες διαπίστωσης της παύσης λειτουργίας του σταθμού, της ανάκλησης της αδείας λειτουργίας και της επιστροφής της συχνότητας». Η «ανακοίνωση» αυτή αναμεταδόθηκε ευρέως από τον αστικό Τύπο αλλά και το διαδίκτυο και από κοντά έσπευσε και η ναζιστική Χρυσή Αυγή, που κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή ζητώντας να ανακληθεί η άδεια του τηλεοπτικού «902».
 
Η «ανακοίνωση» αυτή διαψεύστηκε από τον πρόεδρο της ΕΙΤΗΣΕΕ, όμως λίγες μέρες αργότερα, και συγκεκριμένα την περασμένη Πέμπτη 10 Γενάρη, ήρθε η... επίσημη ανακοίνωση για να θέσει το ίδιο θέμα, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Με αυτήν την ανακοίνωση, που εμφανίστηκε από τα κανάλια των μεγαλοεπιχειρηματιών ως «παρέμβαση στον διάλογο των ημερών για τις τηλεοπτικές άδειες και τη χρήση συχνοτήτων από τους τηλεοπτικούς σταθμούς», το «διάλογο», δηλαδή, που αυτοί έστησαν, η ΕΙΤΗΣΕΕ και με πρόσχημα ότι «δεν εκδόθηκαν οι κατ' εξουσιοδότηση του νόμου διοικητικές πράξεις εκχώρησης των συχνοτήτων», όπως αναφέρει, τις συχνότητες δηλαδή που και στους ίδιους έχουν παραχωρηθεί και εκπέμπουν, φτάνει να διαμαρτύρεται γιατί δεν έχει αφαιρεθεί η άδεια του «902», γράφοντας συγκεκριμένα: «Ετσι φθάσαμε μέχρι του σημείου να δηλωθεί πρόσφατα από την ιδιοκτησία σταθμού που διέκοψε προ πολλού τη λειτουργία του αλλά κατόπιν μετέγνωσε ότι "...έχει κερδίσει στην πράξη την άδεια πανελλαδικής εμβέλειας και θα την υπερασπισθεί με κάθε τρόπο"». Αναφέροντας ταυτόχρονα ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί - μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ έχουν όλοι αδειοδοτηθεί.
 
Προκαλούν
 
Είναι τέτοιο το θράσος των μεγαλοκαναλαρχών, οι οποίοι έχουν στηρίξει και στηρίζουν με τα Μέσα τους το σάπιο σύστημα και τις κυβερνήσεις του, που εμφανίζονται και ως θύματα του κράτους γιατί «αν και έχει προκηρύξει 4 φορές τις τηλεοπτικές άδειες, δεν ολοκλήρωσε τις διαδικασίες αξιολόγησης χωρίς καμία σοβαρή αιτιολόγηση», αλλά«εισπράττει ανελλιπώς και εμπροθέσμως τα οριζόμενα τέλη συχνοτήτων από τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ», όμως «ουδέποτε εκδόθηκαν οι κατ' εξουσιοδότηση του νόμου διοικητικές πράξεις εκχώρησης των συχνοτήτων για τις οποίες πληρώνουν οι σταθμοί - μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ». Κατηγορεί, επίσης, το κράτος ότι «ακολουθεί εμβαλωματικές λύσεις, συνεχώς μεταβάλλοντας το νομικό πλαίσιο, χωρίς, όμως, να το εφαρμόζει» και «έτσι σήμερα λειτουργούν όσοι απέμειναν από τους αρχικά 12 αδειοδοτηθέντες σταθμούς (από το 1993), αλλά και άνω των 120 επιγενομένως "νομίμως λειτουργούντες" περιφερειακοί σταθμοί καθώς και άνω των 15 τηλεοπτικά προγράμματα που μεταδίδονται από τους πάσης φύσεως φορείς του δημόσιου τομέα».
 
Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς;
 
Οτι κοκορεύονται πως «πληρώνουν ανελλιπώς», ενώ ο ΣΚΑΪ άφησε υπονοούμενα στο ρεπορτάζ του ότι ο «902» δεν πληρώνει; Πληρώνει ό,τι πληρώνουν και οι ίδιοι, δηλαδή το 0,1% του τζίρου τους.
 
Ότι οι «εμβαλωματικές λύσεις» στηρίζουν πρώτα και κύρια το δικό τους τηλεοπτικό σύστημα που έχουν οι ίδιοι επιβάλει; Ότι ο «Alpha TV» είναι ο παλιός ΣΚΑΪ που στη συνέχεια έγινε «Alpha Sky» για να πάρει τη σημερινή του μορφή; Ότι το «Channel 9» εκπέμπει στη συχνότητα του παλιού «Τηλέ Τώρα»; Οτι ο ΣΚΑΪ εκπέμπει από τη συχνότητα του παλιού SEVEN Xπου αγοράστηκε στις 6 Απρίλη 2006 από την εταιρεία «Ειδήσεις.com»; Ότι το STAR πήρε τη συχνότητα που είχε το «Κανάλι 29»; Ότι το ΑLTER, μέχρι να διακόψει τη λειτουργία του εδώ και πάνω από χρόνο, εξέπεμπε στη συχνότητα που είχε το «Κανάλι 5»;
 
Συμπεριλαμβάνουν τα κανάλια τους στους «αρχικά 12 αδειοδοτηθέντες σταθμούς». Ο «902» έχει αδειοδοτηθεί όπως και οι σταθμοί τους. Γιατί η επιλεκτική στόχευσή τους; Επιβεβαιώνεται έτσι η ανακοίνωση της «Ραδιοτηλεοπτικής» για την επαναλειτουργία του τηλεοπτικού «902», που υπογράμμιζε: «Τις τελευταίες μέρες ξεδιπλώνεται μια πολύμορφη επιχείρηση με στόχο την αφαίρεση της άδειας της τηλεόρασης του "902", με πρόσχημα την αναστολή της εκπομπής τηλεοπτικού προγράμματος. Είναι μια επιχείρηση ολοφάνερα και προκλητικά επιλεκτική, αφού σε καμία ανάλογη περίπτωση μέχρι σήμερα δεν υπήρξαν παρόμοιες συνέπειες».
 
Τα θέλουν όλα
 
Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Εκφράζουν ταυτόχρονα και τις απαιτήσεις τους, οι οποίες είναι και ανεβασμένες, λόγω της δεινής θέσης στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις τους από την καπιταλιστική κρίση. Ούτε λίγο ούτε πολύ απαιτούν τη συρρίκνωση της ΕΡΤ, για να έχουν αυτοί μεγαλύτερο πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας. Μέμφονται με την ίδια ανακοίνωσή τους το κράτος τους, γιατί «ουδέποτε προσδιόρισε με πλήρη, διαφανή, αιτιολογημένο και σαφή τρόπο τα όρια που επιθυμεί για τη δημόσια δραστηριότητα στην τηλεόραση», γι' αυτό «ο πάσης φύσεως δημόσιος τομέας διαρκώς διογκούται με προφανή κατασπατάληση δημοσίου χρήματος» και κάνουν λόγο για διόγκωση της ΕΡΤ ΑΕ, για το Κανάλι της Βουλής κ.λπ., και έτσι «το κόστος λειτουργίας του δημόσιου τομέα υπερβαίνει το συνολικό ετήσιο τζίρο των επιχειρήσεων της ιδιωτικής ραδιοτηλεόρασης».
 
Μιλούν για κατασπατάληση δημόσιου χρήματος, αλλά δε λένε κουβέντα για τις επιδοτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων από το κράτος. Αλήθεια, γιατί η επίθεση στη δημόσια τηλεόραση; Θέλουν μονοπώλιο την ιδιωτική;
 
Το ψηφιακό «φιλέτο»
 
Εκεί όμως που γίνεται το μεγάλο πανηγύρι των μεγαλοκαναλαρχών είναι η ψηφιακή τηλεόραση και το περίφημο ψηφιακό μέρισμα. Δεν τους αρκεί ότι έχουν επιβάλει τους όρους τους και η κρατική ΕΡΤ τους ακολουθεί, αλλά θέλουν το κράτος να επωμιστεί κόστος για να κερδίζουν αυτοί. «Η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος στον κόσμο που το εγχείρημα της μετάβασης στην ψηφιακή τηλεοπτική εκπομπή έχει πέσει αποκλειστικά στους ώμους του ιδιωτικού τομέα», λένε στην ίδια ανακοίνωση. Και ότι «ακόμη και αυτό το εγχείρημα, που υλοποιεί ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας, που θα προσφέρει στο Δημόσιο το λεγόμενο "ψηφιακό μέρισμα" ως πλούτο συχνοτήτων για εφαρμογή νέων τεχνολογιών, που απαιτεί επένδυση πρόσθετων κεφαλαίων στην παρούσα συγκυρία από τις επιχειρήσεις», συναντά «μικρόνοες αντιδράσεις».
 
Η μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή εκπομπή ξεκίνησε το 2009 με το κέντρο εκπομπής «Ξυλόκαστρο», επεκτάθηκε σε Αττική, Θεσσαλονίκη και άλλα πέντε σημεία, αλλά σταμάτησε το Φλεβάρη του 2012 και έκτοτε δεν έχει καν καθοριστεί το επόμενο σημείο ψηφιακής εκπομπής. Γιατί, όπως λέει η DIGEA, η εταιρεία των μεγαλοκαναλαρχών της ΕΙΤΗΣΕΕ, «αναμένει τις σχετικές αποφάσεις των αρμόδιων υπουργείων».
 
Τι περιμένουν στην ουσία; Μια νέα συμφωνία που:
 
-- Θα καθορίζει τον κομμένο και ραμμένο στα μέτρα τους αριθμό ψηφιακών αδειών πανελλαδικής εμβέλειας και περιφερειακής.Επιδιώκουν οι συχνότητες να δοθούν κοψοχρονιά στους «παρόχους δικτύου», όπου τον πρώτο λόγο έχει ήδη η DIGEA τους και να εισπράττουν από τους άλλους σταθμούς που θα «ανεβάζουν» στην πλατφόρμα τους. Θέλουν να έχουν τον πρώτο λόγο απέναντι στον κύριο αντίπαλό τους, τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, στο λεγόμενο ψηφιακό μέρισμα που θα προκύψει από την απελευθέρωση συχνοτήτων και το οποίο υπολογίζεται σε 17 έως 44 δισ. ευρώ.
 
-- Θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις τους να μην πληρώνουν ακόμη και αυτό το ευτελές τέλος για τη χρήση των αναλογικών συχνοτήτων, όσο θα διαρκεί η μετάβαση στην ψηφιακή εκπομπή και να ξεμπερδεύουν μια και καλή με τον ειδικό φόρο τηλεόρασης 20% επί των διαφημίσεων που ψηφίστηκε μεν το 2010 αλλά η εφαρμογή του πάει από αναβολή σε αναβολή.
 
-- Θα τους δίνει τη δυνατότητα να συγχωνεύουν επιχειρήσεις που κατέχουν τηλεοπτικές άδειες - συχνότητες και αυτές να μεταφέρονται στις νέες επιχειρήσεις και να καταργηθούν ακόμη και αυτοί οι λιγοστοί περιορισμοί που υπάρχουν σχετικά με τη συγκέντρωση ΜΜΕ.
 
Τέλος, πρόβλημα για τους καναλάρχες είναι και το ΕΣΡ. «Ο ορισμός των μελών του ΕΣΡ αποτελεί αρμοδιότητα της διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, γίνεται με κομματικά κριτήρια», λένε στην ίδια ανακοίνωση, αν και ξέρουν ότι δεν είναι έτσι. Θέλουν προφανώς να διορίζουν αυτοί το ΕΣΡ για να είναι του χεριού τους.
 
Αυτοί είναι λοιπόν που μεθοδεύουν την επιχείρηση με στόχο την αφαίρεση της άδειας της τηλεόρασης του «902». Αλλά δε θα τους περάσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου